Q8: kell még óriás-Audi
Az Audi hatalmas SUV-ja, a Q8 egyelőre tanulmányautó, de inkább neveznénk előzetesnek, hisz már az sem titok, hogy hol készül majd. Üdítő, hogy ezzel az autóval valamelyest eltérnek a megszokott sablonoktól, az azonban nem egészen világos, hogy miért kell még egy ekkora gép az Audi kínálatába.
A Q8 tanulmányon látszik, hogy egy kicsit hagyták kísérletezni a formatervezőket. Átrajzolhatták a szabvány hűtőmaszkot – itt alacsonyabb, szélesebb és vaskosabb szélű, a sarkok letörései pedig sokkal nagyobbak – és lendületesebbre húzhatták a karosszéria vonalait. Az autó Audis mércével egész érdekes látvány, bár így babakékben, a fotókat van benne valami gyerekjáték-szerű. Ám az adatokat nézve az az érzésünk, kell is az a játékautó-szín, különben nyomasztóan hatna egy ekkora vas.
A hossza 5,02 méter, három centivel rövidebb a Q7-esnél, a szélessége viszont öt centivel több, 2,04 méter, és a kerek 3 méteres tengelytáv is hosszabb egy centivel. A magasságból azonban lecsíptek négy centit, nyilván a lendületesebb arányok kedvéért. Ezzel együtt a Q8 gigászinak tűnhet élőben – elég, ha megemlítjük, hogy 23 hüvelykes felnik vannak rajtuk, és a kerámia féktárcsák átmérője is 20 hüvelyk, nagyobb, mint némelyik kisautón az egész kerék. Mindezek ismeretében nem nagy meglepetés, hogy a csomagtartó is méretes, alaphelyzetben is 630 liter térfogatú.
Érdekes kérdés, hogy mire szánják a típust, hisz a méretei nem indokolják a létezését, de nagyjából ez a helyzet a Q2 és a Q3 típusok esetében is. A Q7 és a Q8 között érzésünk szerint inkább a stílus lehet az eltérés, bár ezen a téren sem akkora az eltérés, mint mondjuk a BMW X5 és X6 között. Mindenesetre a platform ugyanaz, mint a Q7-es, illetve a Bentley Bentayga, a Lamborghini Urus, a Porsche Cayenne és a VW Touareg esetében, így a gyártás előkészítése aligha lesz túl drága: a Q8-ast 2018-tól ugyanott is készítik, mint a testvérmodelleket, a VW csoport pozsonyi üzemében.
A tanulmányautóba hibrid hajtáslánc került, amely egy háromliteres V6-os turbómotorból és egy villanymotorból áll. Az előbbi 333, az utóbbi 136 lóerős, az összteljesítményük csúcsértéke pedig 450 lóerő. Az óriás így akár 5,4 másodperc alatt elérheti a százas tempót, de ennél is lényegesebb, hogy a konnektorról is tölthető 17,4 kWh-s akkumulátor durván 60 kilométer tisztán elektromos üzemre is elegendő lehet. A gyáriak szerint az átlagfogyasztás így 2,4 liter körül is lehet, ami nyilván úgy értendő, hogy az elektromos energiafogyasztást elhanyagoljuk, és a száz kilométerből hatvanat azzal teszünk meg. A trükk nélkül olyan hat literes fogyasztás adódhat, ami egy ekkora jármű esetében még mindig kiváló értéknek tűnik.
A Q8-as alá elöl-hátul ötlengőkaros futómű került légrugózással. Ebben az esetben a rendszer akár 9 centivel emelheti meg vagy süllyesztheti le a karosszériát, a sebességtől és a beállításoktól függően, és a lengéscsillapítás is állítható, bár ez lassan már minden autóban alaptartozék ebben az árkategóriában.
Bár az autó lehetséges áráról egyelőre nem nyilatkozott az Audi, becslések szerint akár 20%-kal is drágább lehet, mint a Q7-es – ahogy a számozásból is sejthető, ezt szánják az Audi SUV-kínálat csúcsmodelljének. Persze amíg ki nem találja valaki a VW csoport vezetésében, hogy megtervezhetnék a Q9-est...