A Chrysler dízelben is van csalószoftver?
A Jeep Grand Cherokee és a Dodge Ram 1500 típusokba épített három literes, V6-os turbódízel motorról állítja az EPA, az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége, hogy nem teljesíti a környezetvédelmi előírásokat. Ha kiderül, hogy igaz a vád, az dollármilliárdokba kerülhet az FCA-nak.
A kérdéses dízelmotor a VM Motori és a Fiat Powertrains közös tervezésű hathengerese, amely a teszteknek megfelel ugyan, de az EPA szerint a vezérlőprogramjában van nyolc olyan üzemmód, amely bizonyos kipufogógáz-tisztító berendezések működését csökkenti vagy leállítja bizonyos körülmények között, és ezekről a motor engedélyeztetésekor nem értesítették az ügynökséget. Például nagy sebesség mellett csökkentik a kipufogógáz-visszavezetést, és folyamatos, nagy sebességű haladáskor – praktikusan autópályán – teljesen lekapcsolják, de ugyanígy kiiktatják bizonyos hőmérsékletek elérésekor, vagy kipufogószelep-tisztítási üzemmódban. Emellett a redukciós katalizátor adalékolását is úgy változtatja a motorvezérlő bizonyos üzemállapotokban, hogy az nem képes teljes hatékonysággal működni.
Az FCA hivatalos közleményben jelezte, hogy a kérdéses üzemmódok alkalmazására van magyarázat, és erről készek egyeztetni az EPA képviselőivel. Végső soron a kérdéses motor a teszteknek megfelelt, azaz nem nevezhető illegálisnak, és valószínű, hogy a gyártó azzal magyarázza majd a magasabb szennyezésű üzemmódokat, hogy ezekre a motor elvárt élettartamának biztosítása érdekében van szükség. Hasonló vizsgálati eredmények korábban Európában is születtek, és kiderült, hogy a legtöbb dízelmotornál alkalmazzák a kipufogógáz-visszavezetés lekapcsolását bizonyos helyzetekben – bár gyártóként változó módon – hogy ezzel csökkentsék a motor hőterhelését. Az EPA-nek tehát azt kell bizonyítania, hogy az FCA tervezői a Volkswagenéihez hasonlóan a megtévesztés szándékával alakították ki a vezérlőszoftvert. Egy ilyen vád igazolása pedig korántsem egyszerű.
A tét egyébként nem kicsi: egyes feltételezések szerint a 2014 és 2016 között eladott mintegy százezer autó után akár 4,6 milliárd dollárt is kifizettethetnek a Fiat-Chryslerrel, ami az olasz-amerikai autógyártó helyzetét ismerve akár végzetesnek is bizonyulhat.