BMW: messze még az önvezetés

2017.02.27. 16:44

Dr. Dirk Wisselmann a Drive Mag-nak adott interjút – ebben hangzott el néhány érdekes információ az autók önvezetési képességeivel kapcsolatban. A legfontosabb, hogy az emberi beavatkozást nem igénylő rendszerek még legalább tíz évnyire vannak.

8

Az önvezető rendszereket öt osztályba sorolják az amerikai szabványban meghatározott besorolásnak megfelelően, az alapján, hogy milyen mértékben vesznek részt az autó irányításában. Ezek szerint az 1-es szint az, ahol az automata csupán segíti a vezetést – ilyen az adaptív sávkövető és sebességtartó rendszerek többsége – az 5-ös pedig az, ahol emberi beavatkozásra már semmilyen helyzetben nincs szükség. A BMW önvezető rendszereket fejlesztő részlegének egyik vezető mérnöke most azt mondja, az 5-ös szintű rendszerektől még elég távol vannak. Négyes szintű, azaz nagyrészt önvezető, bár különleges helyzetekben még beavatkozást igénylő rendszert már 2021-re ígértek egyes gyártók, de Wisselmann szerint ahhoz, hogy a gép minden elképzelhető szituációt megfelelően kezeljen, még legalább tíz év fejlesztésre van szükség.

Jelenleg a legfejlettebb, kereskedelmi forgalomban kapható önvezető rendszerek e besorolás szerint a 2-es szintet képviseli, és az autógyárak többsége a 4-es szintet valamikor 2020 és 2025 között lája elérhetőnek. Az 5-ös szinttel kapcsolatban egyelőre kevés ígéretet hallhattunk, pedig ez az, ami gyökeresen változtatná meg a közlekedést, hisz ez az, ami már semmiféle emberi felügyeletet nem igényel. Ám épp ezért a legtöbben nagyon óvatosak, ahogy Wisselmann is: csak annyit mondott, hogy mennyi a legkevesebb fejlesztési idő – ha ehhez képest csúsznának, az sem állna ellentétben az állításával.