Nagy hasznot hajthat a Volvo hibrid rendszere
A hibrid hajtás előnyei városi környezetben a leglátványosabbak, de azért országúton és autópályán is hasznosíthatók, ha nem is olyan egyszerűen. A Volvo Trucks megoldása a hajtásrendszer és a navigációs rendszer összekötésével csökkenti a szállítás üzemanyagigényét, a gyáriak szerint akár 30%-kal.
A benzin-elektromos hajtás elsősorban azzal javít egy jármű hatékonyságán, hogy csökkenti a gyorsításokkor és fékezésekkor elpocsékolt energia mennyiségét. Így állandó sebességnél, sík úton elvben nincs haszna. Ennek ellenére okosan alkalmazva még autópályán is érezhető megtakarítást hozhat, ha az útpálya nem teljesen vízszintes. Lejtmenetben tölthetők az akkumulátorok, és az elraktározott energiával csökkenthető a dízelmotor terhelése emelkedőkön. A Volvo mérnökei ehhez még annyit tettek hozzá, hogy a navigációs rendszer adatai alapján a rendszer képes optimálisan beosztani a raktározott elektromos energiát a következő öt kilométerre.
A svéd gyártó a modernizált I-See rendszerbe más funkciókat is beépített. Így a vontató legfeljebb 10 kilométert megtehet tisztán elektromos üzemben is, és a D13 jelzésű 12,8 literes hathengeres motort menet közben le is állíthatja a vezérlőrendszer, ha épp nincs szükség erőkifejtésre. A gyáriak szerint összességében akár az út egyharmada megtehető lenne álló motorral. Mindezekkel a megoldásokkal együtt érhető el a harminc százalék körüli üzemanyag-megtakarítás – persze a megfelelő útprofil mellett, hisz a hibrid rendszer és a motorleállítás akkor a leghatásosabb, ha az úton sok az emelkedő és ereszkedő szakasz, de a kapaszkodók nem olyan hosszúak, hogy az akkumulátorok teljesen lemerüljenek, még mielőtt a kamion feljut rajtuk.
A személyautókhoz hasonlóan az utóbbi évek során a nagy haszonjárművek számára is keresni kezdték azokat a megoldásokat, amelyekkel részben vagy teljesen kiválthatnák a régóta egyeduralkodó dízelmotorokat. Rövid távon itt is megoldás lehet az elektromos hajtás, ám a hosszabb távú szállításnál ez a megoldás egyszerűen nem használható, hisz összességében jóval hosszabb időt venne igénybe az akkumulátorok töltése, mint amennyi a ténylegesen úton töltött idő lehet, és a többszörösére nőne a szállítás időigénye. A legjobb megoldás talán a Nikola Motor Company üzemanyagcellás hibrid hidrogénhajtása, de ez egyelőre nem sokkal több szép ígéretnél, és az infrastruktúra is hiányzik az elterjedéséhez. Így – jobb híján – a Volvóéhoz hasonló dízel-elektromos hibrid hajtásokon keresztül vezethet az út egy tisztább jövő felé.