Kiderült, miféle is az új Range Rover
Bemutatták a Range Rover új, Velar nevű típusát, amelyről egyre kevésbé világos, hogy miért készítették el. Méretben legalábbis túl közel esik a Range Rover Sporthoz, és stílusra sem tér el eléggé a márkatársaitól ahhoz, hogy a típusjelzés elolvasása nélkül egyszerűen felismerhető legyen az utcán. Ettől függetlenül lehet, hogy csodálatos autó, de nem igazán látszik mögötte a stratégiai gondolkodás, ami egy olyan kis cégnél, amekkora a Jaguar-Land Rover, minimum meglepő.
A Velar, amely a legelső Range Rover prototípusokról kapta a nevét – 1969-ben ezzel a névvel igyekeztek álcázni a tesztautók identitását – 4,8 méteres hosszával csupán öt centivel rövidebb a Range Rover Sportnál. Eltérés persze akad a formatervben – a legfeltűnőbb talán a lekerekített felső sarokkal végződő oldalablak-sor, és az úgy általában legömbölyítettebb forma, de a márkaarculat még mindig eléggé elnyomja a típus egyéniségét. Így most nagyjából az a helyzet, hogy a Range Rover mellett kínálnak egy kicsivel sportosabb és rövidebb Range Rover Sportot, és egy kicsivel annál is sportosabb és rövidebb Velart. Valahogy úgy érezzük, több értelme lett volna egy olyan típusnak, amely jobban áthidalhatta volna az Evoque és a Sport között tátongó űrt, de a Range Rover stratégái nyilván másként döntöttek.
Az autó műszaki szempontból az F-Pace-hez áll nagyon közel, ezt jelzi az azonos, 2,874 méteres tengelytáv is. Azonos az alumínium alapstruktúra is, amely azonban nem teszi igazán könnyűvé az új brit SUV-ot: a legkönnyebb kivitel üresen 1,83, a legnehezebb 1,96 tonnát nyom. Ezt részint erős motorokkal, részint kedvező légellenállású karosszériával igyekeztek ellensúlyozni. A formatényező 0,32, ami egy ekkora téglától nem rossz, ha nem is hasonlítható a korszerű személyautók legjobbjaihoz, amelyek 0,25 alatt járnak.
A motorválaszték öttagú, három dízel és két benzinmotor alkotja. A négyhengeres Ingenium dízelek közül a gyengébb 180, az erősebb pedig 240 lóerős, míg a V6-os turbódízel 300 lóerőt és 700 Nm csúcsnyomatékot adhat le. A kisebbik benzinmotor egy 250 lóerős kétliteres négyhengeres, míg a nagyobbik, a háromliteres, kompresszoros V6-os 380 lóerős. Később érkezik egy hatodik kivitel is, abba a kétliteres turbós benzinmotor 300 lóerős kivitele kerül. Az összes motorhoz nyolcfokozatú ZF automata jár. A karosszéria tömege és nagy homlokfelülete azt eredményezi, hogy a 180 lóerős alap-dízellel a Velar 8,9 másodperc alatt gyorsul százra, 193 km/h a végsebessége, és a hivatalos városi fogyasztása 9,1 liter száz kilométerre. Nem valami ígéretes adatok.
Cserébe az új Range Rover tágas belső teret ígér, a teljes méretű pótkerékkel együtt is 673 literes a csomagtartó, ami jól használhatónak ígérkezik. A belső tér stílusa viszont talán túlzottan is letisztult lett – talán még a Volvo spártaiságán is túltesz, amit a Velar kínál. A műszerfalat nagy, sima felületek jellemzik sok vízszintes vonallal, ami a képeken meglehetősen sivárnak hat, még úgy is, ha a középkonzolba épített kijelzők épp élnek.
A Velar természetesen luxustermék, és az ára is ennek megfelelő. Az alapkivitelért 56 400 eurót kérnek – ezzel drágább, mint a 252 lóerős alapmotorral kínált Macan, és sokkal-sokkal drágább, mint a 46 100 eurós Jaguar F-Pace, amely ugyanezt a technikát kínálja, valamivel érdekesebb formába csomagolva. A csúcsváltozatoknál még erősebb a kontraszt: a 380 lóerős V6-os változat ára 108 750 euró lesz, vagy hétezerrel több, mint amennyit egy Porsche Cayenne GTS-ért kérnek. Ezek a típus német árai, de az arányok Európában valószínűleg hasonlóak lesznek más piacokon is.
A Land Rover főtervezője, Garry McGovern egyelőre magabiztos, azt mondja, aki meglátja, biztosan beleszeret a Velarba, de mi egyelőre nem látjuk, hogy a formán kívül, ami túlzottan is ismerős, mi más tehetné még sikeressé az új Range-et.