A luxusautó-gyártóknak lesz rossz a dízelek visszaszorítása
A JATO Dynamics adatai szerint az év első három hónapjában ugyan csökkent a dízelmotoros modellek iránti kereslet Európában, de a drágább autók nagy részét még mindig ilyen típusú motorral veszik. Így a prémiumgyártók ihatják meg a levét, ha a dízelekre vonatkozó szabályok szigorúbbá válnak.
A Land Rovereknek például a 95%-át rendelik dízelmotorral, a Jaguarnál 90%, Volvo esetében 80% az arány. A BMW-k 75%-a, a Mercedesek és az Audik 70%-a készül dízelmotorral. Mindez azért fenyegető a gyártók számára, mert Európában mindenütt dízelellenes a hangulat, elsősorban a politikusok körében. Több olyan törvényjavaslat is született, amely a dízelmotoros autók visszaszorítását célozza, bár valószínű, hogy ezeknek a végleges formája fokozatosan fejti ki hatását. A nitrogén-oxid-kibocsátás menet közben történő mérése például csak az újabb típusok engedélyeztetésekor lesz kötelező az év második felétől – néhány évig biztosan eltart, mire az összes újonnan kapható autó átesik a szigorúbb méréseken.
Az viszont még nem egészen világos, hogy a vásárlókat hogyan szoktatják majd le a dízelautó-vásárlásról. A gázolaj árának felverése biztosan nem lehet megoldás, hisz az a teherfuvarozás árát is befolyásolná, és a tiltás sem, hisz az európai autóparknak bőven több, mint a fele dízelmotoros. És ahogy most kinéz, a következő négy-öt évben ez nem is nagyon fog megváltozni.