A buszlimuzin egyre halottabb
Az 1980-as években kezdett terjedni az egyterű, a 90-es évek közepére jött divatba, és most, durván húsz évvel később mintha kifulladt volna: tavaly újabb 4,4%-ot estek az eladások Európában. Ez persze így sem kis piac, a JATO Dynamics adatai szerint 820 ezer egyterű fogyott 2016-ben, de most úgy látszik, hogy a csökkenés megállíthatatlan.
2015 óta változott az erősorrend, tavaly a VW Touran volt a piacvezető 112 ezer eladott autóval, a második a Citroën C4 Picasso lett 106 ezerrel, a harmadik pedig a BMW 2-es Active és Grand Tourere, ezekből együtt 102 ezret adtak el. Ezek nem rossz számok, talán arra is elég, hogy hasznot hozzon egy-egy típus, a baj csak az, hogy ugyanazt a pénzt egy hobbiterepjáró fejlesztésébe ölve sokkal nagyobb profitra számíthatnak a gyártók.
Élő példa erre a Peugeot: amióta a 3008-as stílust váltott, majdnem megduplázódtak az eladásai. És ez az, ami az egész szegmenst fenyegeti: a nagyobb, akár hétszemélyes SUV jellegű modellek házon belül is elviszik a vásárlókat. Egyelőre nem tudni, hogy mely gyártók tartanak ki a kategória mellett, az viszont sejthető, hogy melyek nem: az Opel a Grandland X-szel, amely inkább terepjáró-jellegű, valószínűleg felváltja a Zafirát, a Peugeot-nál már elkészült az új, terepjáró-szerű 5008-as, és már hallottunk arról is, hogy a B osztály pozíciója sem a legbiztosabb a fronthajtású Mercedesek között. Azt persze nem mernénk kijelenteni, hogy a kategóriát az eltűnés fenyegeti, de az valószínű, hogy csak néhány gyártó marad az elhivatott egyterű-vásárlók kiszolgálására.
Egyelőre két nagyobb piac van, ahol még százezernél több egyterű fogy éves szinten: Németország, ahol 234 ezer ilyen autó talált gazdára, és Franciaország, ahol 172 ezer. Mindkét szám csökkent 2015 óta, a németek 2,8, a franciák 8,6%-kal vásároltak kevesebb buszlimuzint.