Nem fejleszt több dízelmotort a Volvo
A Volvo 2013-ban mutatta be legújabb dízelmotor-generációját, de a dolgok jelenlegi állása szerint ez lesz az utolsó. Hakan Samuelsson vezérigazgató szerint a 2023 körül eltűnnek a dízelmotorok a svéd gyártó autóiból.
Arról már többen nyilatkoztak korábban is, hogy a dízelmotorokra vonatkozó károsanyag- és a szén-dioxid-kibocsátási normák szigorodásával ez a motortípus egyre drágább lehet, de azt a Volvo vezetője jelentette ki először, hogy emiatt le is állítják a dízelmotor-fejlesztést. Ez pedig elég bátor kijelentés annak fényében, hogy ma még a Volvónál is nélkülözhetetlennek tűnnek a dízelek. Az XC90-esekből például tízből kilencet vesznek dízelmotorral Európában.
Samuelsson szerint a normák szigorodásával hamar eljön majd az a pont, ahol a konnektoros hibrid hajtásrendszerek olcsóbbak lesznek a dízelmotoroknál, ezért a Volvo is ebbe az irányba mozdul el. Emellett tisztán elektromos jármű bemutatását is tervezik, ennek a szériagyártását 2019-re ígérik.
A dízelmotorok lehetséges drágulásának folyamatából egyelőre kevés látszik, és Európában még mindig uralják a piacot: az új autók több mint felét még mindig dízelmotorral adják el. A Goldman Sachs elemzése szerint a nitrogén-oxid-kibocsátási normák szigorítása durván 300 euró többletköltséget jelent majd motoronként, és figyelembe véve, hogy benzinmotort gyártani már most is durván 1300 euróval olcsóbb, mint dízelt, a Volvónak igaza lehet.
Ezzel együtt az látszik, hogy a dízelmotorok eltűnése hosszabb folyamat lesz: még vagy öt-hat év, mire az újautó-kínálatból elkezdenek kikopni, és utána még egy-másfél évtizedet vehet igénybe, mire látványosan elkezdenek eltűnni Európa útjairól.