Úgy tűnik, más koordináta-rendszerben értelmezi a Toyota, és másban a világ többi része a válság fogalmát. A Toyota még mindig annyit keres egy évben, amennyiről más autógyártók csak álmodhatnak, de a nyereség csökkenését Akyo Toyoda, a vállalat elnöke már krízisnek nevezte. Bizonyos értelemben persze biztosan igaza van, hisz azt mondja, még az idén is a nyereség csökkenésével kell számolni.
A csökkenő nyereség nagyrészt nem a Toyota hibája: a kedvezőtlen valuta-árfolyamok harapták ki a legnagyobb darabot a cég profitjából. Ám a pénzügyek Toyoda úr szerint is csak egy kis részét jelentik egy nagyobb folyamatnak. A háttérben az iparág gyors változása, és az ezzel kapcsolatban jelentkező költségek állnak. A Toyota negyedik éve több mint 9 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre, és ez az összeg csak nőni fog a közeli jövőben, hisz a japán gyártó csak tavaly kezdett komolyabb villanyautó-fejlesztésbe. Korábban úgy vélték, hogy az üzemanyagcellás hidrogén-hajtásba érdemesebb invesztálni, de a Tesla más irányba lökte meg az iparágat. A kaliforniai gyártó sikerei nyomán felgyorsult a villanyautózás terjedéséhez szükséges infrastruktúra kiépülése, nem csak Észak-Amerikában, de világszerte.
A Toyotánál maga Toyoda elnök vezeti a villanyautó-fejlesztési programot, azt mondja, biztos akar benne lenni, hogy jó termékek születnek – olyanok, amelyekről szívesen mondja maga is, hogy köze van a fejlesztésükhöz. A krízishelyzet része, amelyről Toyoda beszélt, az a tény is, hogy a villanyautó-tervezésben a japán cég legalább négy-öt év lemaradásban van a konkurenciához képest, de talán még nem késő felzárkózni. Az elektromos modellek következő nagy hulláma az évtized legvégére várható, de széles körű elterjedésükre senki nem számít 2025 előtt. A Toyotának pedig bőven megvan a beszállítói kapcsolatrendszere, a tőkéje és a műszaki tapasztalata ahhoz, hogy behozza a hátrányát.