Két villanyautót ígér a Honda
A Honda az alternatív hajtáslánc-fejlesztés élmezőnyéhez tartozott az elmúlt évtizedekben: igen fejlett üzemanyagcellás hajtást dolgoztak ki, és a legelsők közt kínáltak hibrid szériamodellt. A vilanyautó-fejlesztésben azonban jelentős a lemaradásuk.
Csak a tavaly októberben állt fel a Hondánál egy elektromos hajtásokat fejlesztő részleg, ennek ellenére 2018-ra két villanyautót is ígérnek. Az egyiket kifejezetten Kína számára fejlesztik, a másik viszont globális típus lesz. Ez utóbbit be is mutatják már az idén ősszel, várhatóan a Frankfurti Autószalonon. Korábban már hallhattuk a japán gyártótól, hogy a Clarity típusból, amelyet eredetileg üzemanyagcellás hidrogénhajtáshoz terveztek, lesz tisztán elektromos változat is – nem kizárt, hogy ezzel a típussal kezdik a japánok a villanyautó-offenzívát. Logikus lenne, és megmagyarázná a rövid fejlesztési időt, hisz a Clarityt eleve villanymotor hajtja. Azaz a hajtáslánc egy része már készen van, csak az akkumulátorcsomagot kell elhelyezni, amely valószínűleg elfér a hidrogéntartályok helyén, illetve kidolgozni a rendszer új vezérlését.
A lemaradás a villanyautó-fejlesztésben annak köszönhető, hogy a Honda vezetése korábban kétkedve állt a kérdéshez: úgy vélték, a hidrogénhajtás fejlesztésére érdemes koncentrálni, mivel a villanyautó önmagában nem megoldás a környezetszennyezési problémákra, hisz a villanyáram előállítása ma még számos esetben jelentős környezeti terheléssel jár. Az utóbbi két-három évben azonban eldőlni látszik a kérdés, méghozzá az elektromos hajtásrendszerek javára: a legtöbb autógyártó megsokszorozta a fejlesztésre költött összeget, és ennek köszönhetően a háttéripar is gyors ütemben fejlődik. A Honda középtávú terveiben ezért most már az szerepel, hogy 2025-re az eladások mintegy kétharmadát elektromos autók adják majd.
Az elektromos autók fejlesztése mellett azonban más meglepetéssel is készül a Honda: új, kétlépcsős hibrid rendszeren dolgoznak, amellyel Európában is nagy terveik vannak. Az alacsony fogyasztást ígérő hajtásrendszert először a CR-V kapja meg 2018-tól, de később az összes nagyobb Hondában felbukkan majd.