Hány autója van egy átlag magyarnak?

2017.06.17. 16:28

Kétéves adatokat összegzett az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat az unió országainak autóbirtoklásáról. Mint kiderült, Luxemburgnál sehol sem jut több autó egy lakosra az EU-ban – kétszer több autója van átlagban az apró nagyhercegség egy lakójának, mint egy magyarnak.

Luxemburg, ahol a legtöbb autó jut egy lakosra
Luxemburg, ahol a legtöbb autó jut egy lakosra

Az Eurostat 2015-re vonatkozó adatai alapján az Európai Unióban átlagosan 497 autó jutott 1000 emberre. Luxemburgban azonban 661 autó, majd a második Málta (634 autó), a további sorrend pedig Olaszország (610 autó) és Finnország (590 autó). A legkevesebb, 261 autó Romániában jut ezer emberre, majd Magyarország (325 autó), Lettország (345 autó) és Horvátország (358 autó) következik. 2015-ben Németország rendelkezett a legtöbb, 45 millió regisztrált autóval az EU-n belül, Olaszországban 37 millió (2014-es adat), Franciaországban 32 millió autó volt.

A 2011-2015-ös időszakban több tagállamban jelentősen emelkedett a regisztrált autók száma, a legnagyobb mértékű, 19 százalékos emelkedés Romániában volt, Észtországban 18 százalékkal, Szlovákiában 16 százalékkal, Lengyelországban 14 százalékkal, Csehországban 12 százalékkal bővült az autók száma. Mindössze három tagállamban zsugorodott az autók száma a vizsgált 5 éves időszakban: Görögországban 2 százalékkal, Horvátországban 1 százalékkal, Litvániában pedig 27 százalékkal csökkent a regisztrált személygépjárművek száma - a kiemelkedően magas litvániai csökkenés döntően a megváltozott regisztrációs folyamatnak tudható be.

torlodasok16

A benzines és dízel személygépjárművek arányáról 2015-re vonatkozóan 23 tagállamból állnak rendelkezésre adatok: 15 tagállamban az autók többsége benzines volt, 8 tagállamban (Belgium, Spanyolország, Franciaország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Ausztria, Portugália) pedig meghaladta a dízeles gépkocsik száma a benzines autókét.

Annak ellenére, hogy Európában egyre inkább próbálják növelni az alacsony károsanyag-kibocsátást biztosító autók arányát, a legtöbb uniós tagállamban 1 százalék alatt maradt az alternatív üzemanyaggal működő személyautók aránya 2015-ben. Kivétel Lengyelország, ahol 2015-ben 16 százalék volt az alternatív hajtású személygépkocsik aránya, döntően az autógázzal (LPG) hajtott autók magas száma folytán. Olaszországban és Lettországban 8 százalék, Svédországban pedig 6 százalék volt az alternatív üzemanyaggal működő személyautók aránya 2015-ben.

Több tagállam jelentett nagyarányú 20 éves, vagy annál korábbi évjáratú gépkocsiállományt: a legnagyobb arányban Lengyelországban (33 százalék), Észtországban (26 százalék), Lettországban (22 százalék) és Finnországban (21 százalék) voltak régi személygépjárművek 2015-ben. Ezzel szemben 2 évesnél fiatalabb autók a legnagyobb arányban Luxemburgban (33 százalék), Belgiumban és Írországban (egyaránt 21 százalék) és Ausztriában (18 százalék) voltak 2015-ben.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.