A tiltások ígérete veti vissza a dízel-eladásokat?

2017.06.19. 13:38

A számok egyértelműek: Németországban a 2012-es 48,1%-ról az idei évben 40%-ra csökkent a dízelmotoros személyautók aránya az új autók közt. Egész Európában a csökkenés szintén látványos, 50% helyett 46% a dízelek aránya. Az összes okot persze képtelenség felderíteni, de sokan úgy vélik, hogy az egyik legerősebb visszatartó erő az a tény, hogy a nagyvárosok vezetése a dízelek betiltását fontolgatja.

pollution

A VW dízel-botrányával került a figyelem középpontjába a dízelmotoros autók légszennyezésének kérdése. Az európai politikusok egy jelentős része gyakorlatilag most figyelt fel a jelenségre. A lényeg, hogy a dízelmotorok nitrogén-oxid-kibocsátására Európában eleve sokkal lazább szabályok vonatkoznak, mint Japánban vagy Észak-Amerikában, és úgy tűnik, a gyártók a szabályozás kiskapuit kihasználva még ezeket a határértékeket sem tartják be. Ezen felül a részecskeszűrők által láthatatlanul apróra darabolt koromszemcsék rákkeltő hatása is haszonló nagyságrendű probléma.

Erre több világváros is a tiltás ígéretével válaszolt. Stuttgart és München például azt jelentette be, hogy akár már 2018-tól kitilthatják a 3 évnél régebbi dízelmotoros modelleket a városból egyes időszakokban. Párizs, Madrid és Athén városa ugyan távolabbi időpontot jelölt meg, viszont ezekben a városokban 2025-től teljesen betilthatják a dízelmotoros személyautók használatát. És ez már önmagában is a benzines és hibrid modellek felé terelheti a közönséget, hisz azt a kényelmetlenséget kevesen vállalják, hogy bizonyos napokon ne használhassák az autójukat. Ráadásul kiszámíthatatlan, hogy később még mely városok határoznak hasonló tiltásokról, azaz sokan joggal érezhetik Nyugat-Európában, hogy ha nem szeretnének kellemetlen meglepetésben részesülni, jobban járnak, ha nem dízelt vesznek.

A dízelmotoros autók visszaszorulása később várhatóan tovább gyorsul majd. Egyelőre nem ismerjük a következő Euro-szabvány határértékeit, de az autógyártók már most azt jósolják, hogy a kisebb, olcsóbb dízelmotorokkal nem fogják tudni teljesíteni a normákat – ha maradnak is dízelek, elsősorban a prémium-kategóriában találkozhatunk majd velük a komplikált kipufogógáz-tisztító megoldások magas ára miatt.