Bosszúálló osztrák tűzoltó az amerikaiaknak
Az osztrák cég 1994 óta van jelen az Egyesült Államokban, de napjainkig csak tipikus amerikai tűzoltókat gyártottak tengerentúli üzemükben. Az Avenger szakít a hagyományokkal.
Az osztrákok a világ legjobb marketingesei. Gondoljunk csak a Red Bull üdítőgyártóra, amely gyakorlatilag nem az ital eladásából, hanem a köré felépített brandből él. Vagy Beethovenre, akiről német származása ellenére nyugati szomszédaink simán elhitették a világgal, hogy osztrák. Ahogy azt is sokan hiszik, hogy az Ausztriában született Hitler német volt.
A Rosenbauernek sem kell messzire mennie egy-két jó marketingfogásért. Például a repülőtéri tűzoltócsaládjuk, a Panther köré olyan kampányt építettek, hogy mára alig akad nagyobb repülőtér a földön, ahol ne szolgálna egy-egy Párduc. Tavaly az új, nagy teljesítményű, repülőtéri gyorsbeavatkozó szerek nyolcvan százalékát a Rosenbauer adta át az üzemeltetőknek. De az osztrák cég gyártja a világ jelenlegi legnagyobb tűzoltóautóját is, az Extreme-et.
A Rosenbauer nemrég bemutatta az amerikai piacra fejlesztett Avengert, amely szakít a hagyományos USA-beli tűzoltók megjelenésével és kialakításával - a járművet a Rosenbauer európai részlege tervezte. Ezért számos olyan megoldás is megjelenik az Avengerben, amely az öreg kontinens tűzoltó járműveire jellemző.
Ami a laikusoknak is azonnal feltűnik, hogy az Avenger jóval kisebb, kompaktabb az átlagos amerikai tűzoltóautóknál. Ezt ellensúlyozza a fülke agresszív dizájnja. Az új tűzoltófecskendő legnagyobb újdonsága – legalábbis az USA-ban – az alváz, amely a Rosenbauer saját fejlesztése. Ugyanis nem egy már meglévő, nagy sorozatban gyártott teherautó alvázára építik felépítményeket, hanem a sajátjukra. A cég szerint ezzel nem kevés mérnökórát spórolnak meg, és egyszerűbben tudják kielégíteni a különleges vevői igényeket. Például kérésre akár az alumíniumból készült fülke külső dizájnját is megváltoztathatják a megrendelők.
Ha már fülke, akkor érdemes megemlíteni néhány újdonságot innen is: a belső burkolatok egy különleges rücsiszerű anyaggal vannak bevonva. Így a burkolatok lassabban kopnak és egyszerűbb azokat tisztítani is. A fülkében lévő összes ülés előre néz.
Az alváz készülhet hagyományos szén- és rozsdamentes acélból is. A váz gerendáit csavarozással rögzítik egymáshoz, ez a megoldás arra hivatott, hogy segítse a különböző Avenger-változatok kialakítását. Jelenleg kétféle, 380 és 450 lóerős Cummins-motorral, Allison-váltóval valamint ZF-tengelyekkel lehet rendelni az új amerikai tűzoltóautót.
Egyelőre azonban nem kell félnie a konkurenciának, különösen a legnagyobb E-ONE-nak, a Rosenbauer Avengertől ugyanis a két prototípus fecskendőre most hosszas tesztelés, majd a csapatpróbák várnak, ami bő két évig tarthat. Csak ezután indulhat meg a sorozatgyártás, amely kapcsán az osztrák cég vezetése máris bejelentette egy új gyáregység felépítését, a jelenlegi négy mellé. Így a jelenlegi 1500 amerikai munkavállalójuk mellé újabb ötszázat vennének fel, ezzel az ígérettel a Rosenbauer könnyen szert tehet az Egyesült Államok kormányának támogatására, ha máshogy nem, megrendelések formájában. Ha az Avengerrel kapcsolatos tervei bejönnek a cégnek, akkor a Rosenbauer a világ legnagyobb tűzoltóautó-gyártó cégévé válik.
Így készült a második Avenger: