Titokban szerveztek óriáskartellt a német autógyártók
A német gazdaság történetének legkomolyabb kartellügye pattanhat ki a Spiegel című lap értesülései szerint. Az autóipar meghatározó szereplői a kilencvenes évek óta dolgozhatnak titkos munkacsoportokban, azóta szisztematikusan egyeztethettek technológiai kérdésekről, költségszintekről és beszállítókról. Sőt, a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásáról is – így lényegében a dízelbotrány alapjait is közösen fektették le.
A hírek szerint minden nagy német gyártó érintett: a Volkswagen, az Audi, a Porsche, a BMW és a Daimler is sáros lehet. Mintegy kétszáz munkatárs vehetett részt a kartellben, ők hatvan különböző munkacsoportban tevékenykedhettek. A beszállítók kiválasztását és az egyes alkatrészek felvásárlási árát is kartellszinten határozták meg. Egyértelmű céljuk a piaci verseny csökkentése, ha úgy tetszik a piac felosztása lehetett.
Az egyik legérdekesebb kérdés persze az, milyen szerepe lehetett a titkos kartellnek a dízelbotrányban, a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisításában. A Spiegel információiból kitűnik, 2006 óta például az Adblue-tartály méretéről is közösen dönthettek. A költségek csökkentése érdekében kisebb tankot választottak, de mivel annak túl kicsi volt a kapacitása, nem látta el megfelelően a feladatát, kénytelenek voltak trükközni, hogy teljesítsék a normákat.
A német versenyhivatal azzal a gyanúval kezdett nyomozásba tavaly nyáron, hogy az acélbeszerzések terén lehet némi illegális összejátszás a gyártók között. Végül azonban sokkal kiterjedtebb üggyel találták szemben magukat. A Volkswagen két héttel később önfeljelentéssel élt, majd példájukat a Daimler is követte – emiatt enyhébb büntetésben reménykednek.
Az Automotive News Europe a német Handelsblattra hivatkozva írja, az ügyet már az Európai Bizottság is vizsgálja. Hivatalosan egyelőre egyik autógyártó sem kommentálta a Spiegel értesüléseit. A lap azt ígéri, hamarosan további részleteket közöl.
Frissítés:
Közben az autógyártók részvényei is zuhanásba kezdtek. A BMW és a Daimler három-három, a Volkswagen öt százalékpontos csökkenést könyvelhet el egyelőre.
A Bloomberg egy frankfurti elemzőt is megszólaltatott. Jürgen Pieper szerint nagyon komoly vádakról van szó, a szereplők között több mint húsz éve mehet az összejátszás. Szerinte az autóipari szereplők rossz magatartása már-már véget nem érő történetként gyűrűzik.