Miközben Budapest egyszer sem, addig a román főváros már kétszer cseréli le a teljes autóbuszflottáját.
A hazai közlekedési szakemberektől az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy bezzeg Prágában milyen nagy közlekedésfejlesztéseket hajtottak végre, amíg Budapesten nem történt szinte semmi. Mostanra már ezek a hangok háttérbe szorultak, hiszen Prága igen messze került a magyar fővárostól. Úgy tűnik, a következő bezzegváros Bukarest lehet.
Mint ismeretes, a bukaresti BKV (RATB) 2005-ben vásárolt ötszáz darab Euro III-as, 12 méter hosszú, háromajtós Mercedes Citarót. Majd három évvel később újabb ötszáz, immár Euro IV-es, faceliftes Citaro érkezett a román fővárosba. Ezzel az ezerdarabos beszerzéssel Bukarest teljes autóbuszállományát lecserélték. Az elsőként vásárolt ötszáz busz mostanra elöregedett, sok volt az utaspanasz a sűrűn lerobbanó járművekre, de nemcsak a buszokra panaszkodnak az utasok, hanem a trolikra és a villamosokra is.
Ilyen előzmények után most úgy döntött a városvezetés, hogy hatalmas közlekedési fejlesztéseket hajt végre 2023-ig, főként európai uniós forrásokból. A hatalmas járműbeszerzési projektet két részre szedte az RATB: az első keretein belül már négyszáz új buszra ki is írtak egy közbeszerzést. Ezek közül 320 darab 12 méteres, full alacsony padlós szóló, ötven tízméteres midi, harminc pedig 18 méteres csuklós - ez újdonság lesz a román fővárosban, ugyanis már hosszú évek óta nem közlekedik csuklós busz Bukarestben. Ehhez a projektrészhez tartozik még száz 12 méter hosszú, full alacsony padlós, háromajtós trolibusz és száz, 32 és 27 méteres villamos beszerzése is. Ez utóbbiakra épp a napokban írnak ki tendert.
A projekt második része a FUTÁR-hoz hasonló, új elektronikus utastájékoztató rendszer kiépítését, elektronikus jegyrendszert, a jegy- és bérletrendszer átalakítását, száz dízel és száz elektromos buszt, valamint újabb villamosok beszerzését tartalmazza. Ezeket a projekteket a városvezetés jövőre szeretné útjára indítani.
Jó kérdés, hogy mi lesz sorsa annak a négyszáz Citarónak, amit a jövő év elején lecserél az RATB? Nagy valószínűség szerint a kisebb romániai városok szívják fel őket, igaz azok is egyre-másra írják ki a tendereket új buszokra. De annak sem kicsi az esélye, hogy magyarországi nagyvárosokban, akár Budapesten is kiköthetnek ezek a buszok. Így a cseh és lengyel használt buszok után Romániából is várható néhány. A sors pikantériája, hogy egy-két éve még a romániai üzemeltetők vittek el hazánkból használt Ikarusokat.
Visszatérve Bukarestre, a négyszáz új busz első darabjai jövő tavasszal állhatnak forgalomba. Ha pedig a 2023-ig tervezett bukaresti nagy projektek a megvalósítás szakaszába lépnek, akkor Budapest nagyon lemarad a közlekedésfejlesztések terén a régióban.