Elmeszelték a dízelmotorokat a Mercedes otthonában
Egy környezetvédő csoport fordult bírósághoz azzal a problémával, hogy Stuttgart városa 2010 óta nem tudja betartatni a levegőminőségre vonatkozó szabályokat. A bíró ítéletében egyértelműen fogalmazott: a dízelmotorok betiltása az egyetlen megfelelő megoldás a levegő gyors megtisztítására.
Újabb vereséget szenvedtek a dízelmotoros autók támogatói, ezúttal Stuttgartban, abban a városban, amely a Mercedes és a Porsche központjának is otthont ad. Wolfgang Kern bíró szerint a dízelmotoros autók korlátozása jogszerűnek tekinthető, mivel az egészség védelme fontosabb szempont, mint az autótulajdonosok tulajdonhoz kötődő jogai. A döntés gyakorlatilag arra kötelezi Stuttgart vezetését, hogy komoly autóhasználati korlátozásokat vezessen be annak érdekében, hogy a város levegőjének szennyezettsége a határértékeken belül maradjon.
Bár az eljárás közvetlenül nem érint egy autógyártót sem, a bírósági eljárást kezdeményező Deutsche Umwelthilfe vezetője, Jürgen Resch szerint ez is egyértelmű üzenet a cégek felé, hogy a szennyező dízelek eladásának ideje lejárt. A Mercedes által kiadott közleményben viszont az szerepel, hogy a vezetési tilalmak bevezetése nem jó megoldás, hisz számos más módon is csökkenthetnék a nitrogén-oxidok és a szálló por mennyiségét a levegőben, bár konkrét megoldást nem javasoltak a problémára.
Az utóbbi két évben, a Volkswagen dízelbotrányának kitörése óta a környezetvédelmi szervezetek és egyes politikai erők a dízelmotoros személyautók elleni harcba kezdtek, így a téma azóta folyamatosan napirenden van. A Deutsche Umwelthilfe Németországban ennek az irányzatnak az egyik legerősebb képviselője. Ezzel együtt még mindig dízelmotoros személyautóból fogy a legtöbb Európában – ha csökkent is a részesedésük az eladásokban – és valószínű, hogy a dízelek a következő évtizedben még dominálnak majd Európa útjain, hisz a személyautó-park több mint felének kitiltását az utakról egyelőre sehol nem merik meglépni.
Az autógyárak ráadásul ragaszkodnak a dízelekhez – nem csoda, az elmúlt két évtizedben rengeteget költöttek a fejlesztésére, így hatalmas veszteséget jelentene a számukra, ha betiltanák – ahogy az a Volkswagen vezérének múlt heti nyilatkozatából is kitűnik. Matthias Müller azzal érvelt, hogy az alacsony fogyasztás olyan előnye a dízelmotoroknak, amely legalább részben ellensúlyozza magas nitrogén-oxid-kibocsátásukat.
A stuttgarti bíróság döntése tulajdonképpen csak Stuttgart városa számára jelenthet valamit – ha a városvezetés fellebbez, akkor nem is mostanában – mivel Németországban nincs precedensjog. Ezzel együtt sokan úgy vélik, befolyásolhatja a későbbi, hasonló ügyek kimenetelét.