Kínai kézbe kerülhet a Fiat Chrysler
Több mint két éve, hogy a Fiat Chrysler Automobiles eladó státuszba került, de most először jelentkezett komolyan vehető vásárlójelölt. Az ajánlat Kínából érkezett: állítólag maga a kínai állami vezetés szorgalmazza, hogy vállalatai külföldi felvásárlásokat hajtsanak végre.
Belső forrásokra hivatkozva azt írja az Automotive News, hogy a vásárló a Great Wall Motors lehet, bár a Dongfeng, a Geely és a Guangzhou Automoblie neve is szóba került, mint lehetséges vevőjelölt. A Fiat Chrysler vezetősége állítólag épp most tartózkodnak Kínában, hogy tárgyaljanak a céggel a lehetséges felvásárlás részleteiről, korábban pedig Auburn Hillsben, az FCA központban tett látogatást egy nagyobb kínai delegáció.
Sergio Marchionne, az FCA bőbeszédű vezérigazgatója eddig sem csinált titkot belőle, hogy az egykori Fiat birodalmat igyekszik úgy feldarabolni és átszervezni, hogy minden része vonzó felvásárlási célpont legyen. Ennek köszönhető, hogy hat éve külön cégbe szervezték az Ivecót, az FPT Industrial ipari motorgyárat és a Case New Holland mezőgazdasági gépgyártó részleget, majd piacra dobták az így létrejött CNH Industrial részvényeit. Hasonlóan jártak el a Ferrarival, a Fiat-Chrsylernél pedig igyekeztek úgy átalakítani a kínálatot, hogy csak a nyereséggel kecsegtető márkák és termékek maradjanak a kínálatban.
A Fiat Chryslernél az átalakítás egyelőre még tart, aminek az az eredménye, hogy a kínálat itt-ott még foghíjas. Viszont a cégcsoport némi haszonnal működik, és a kínaiak számára remek belépési pont lehet a nagy nemzetközi piacokra, hisz elsősorban a Fiat, a Jeep és a Ram márkák révén minden nagyobb piacon jelen vannak, Európától Latin-Amerikán át Észak-Amerikáig. A cég 162 gyáregységgel és 87 fejlesztőközponttal rendelkezik, valamint jelentős tapasztalatokkal az autótervezésben és autógyártásban, aminek a kínai gyártók bármelyike jó hasznát venné.
Az persze korántsem biztos, hogy a most folyó tárgyalásoknak lesz eredménye, de jobb esélye nemigen lesz az Agnelli családnak, hogy jó áron szabaduljon meg autógyártásban meglevő kockázatos érdekeltségeitől: a hírek szerint a kínai vállalatok mintegy 1500 milliárd dollárt terveznek elkölteni külföldi felvásárlásokra, és ebbe az FCA is vígan beleférhet.