Fából készülhetnek a jövő autói
Kifejezetten autó- és repülőgép-alkatrészek alapanyagának szánják a cellulóz-nanoszálas műanyagot, amelynek az alapanyaga egyszerű faforgács vagy fűrészpor is lehet. A Kyotói Egyetem kutatását vezető Hiroaki Yano szerint az acélnál ötször erősebb szerkezeti anyagot tudnak így előállítani, amelynek a tömege az acélénak csupán 20%-a.
A fát az 1940-es évekig viszonylag széles körben alkalmazták az autó- és repülőgép-iparban, de mára szinte teljesen eltűnt: mára a belső terek fabetéteinek jelentős része is valamiféle színezett műanyagból készül. A japán kutatók szerint azonban ismét érdemes lehet elővenni, hiszen az autóiparban is a tömeg csökkentése manapság az egyik legfontosabb cél, amely az elektromos járművek esetében még lényegesebb lesz a jövőben, hisz a könnyebb karosszéria azonos hajtáslánc mellett nagyobb hatótávolságot jelent.
Az új szerkezeti anyaggal egyelőre van egy komoly probléma: a közönséges alapanyag ellenére viszonylag drága előállítani. Jelenleg egy kilogramm mintegy 9 dollárba, azaz mintegy 2300 forintba kerül. A terv az, hogy 2030-ra megfelezik a költséget – ezzel jócskán alámennének a karbonszálas műanyag árának, amely a várakozások szerint 2025-re csökkenhet 10 dollárig – de az acél és alumínium 2 dollár körüli kilónkénti árát még így sem tudják megközelíteni.
Természetesen nem ez az első alkalom, hogy a fa autóipari felhasználásával kísérletezik valaki. A versenyautó-építésben például a 60-as években felbukkantak olyan szendvics-szerkezetű lemezek, ahol balsafára ragasztottak alumínium lemezeket, így nyerve kivételes szilárdságú, ultrakönnyű alapanyagot, de a Trabant karosszériáját alkotó Duroplast is cellulóz-szálak – jellemzően gyapot – és műgyanta keverékéből áll. A legmodernebb példa pedig a Toyota Setsuna tanulmánya, amely jelentős részben rétegelt lemezből készült.