Csökkenhet a regadó Dániában, 100%-ra
Dániában régóta kivételes luxusnak számít drágább autót tartani. A regisztrációs adó ugyanis kétsávos, és úgy 3,3 millió forint feletti értékű autókat csak a 150%-os adó megfizetésével lehet megvásárolni. De a kisebb autókra kivetett alacsonyabb adó is 105%-os. Ezen változtathat most a kormányzat, amely egységes, 100%-os adó bevezetéséről beszél.
Nem ez az első regadó-csökkentés mostanában: tavaly a magasabb adókulcsot csökkentették 180%-ról 150%-ra, de úgy tűnik, ez nem hozta meg a várt hatást, az autóeladások fellendülését. A drágább modelleket a többség számára megfizethetetlenné tevő rendszer 1977 óta működött: az olajválság hatására döntött úgy a dán kormányzat, hogy bevezeti a 180%-os regisztrációs adót, és mivel az országnak nincs saját autóipara, ez nem is sértette jelentősebben a helyi gazdasági érdekeket.
„Tarthatatlan, hogy bár a leggazdagabb országok közé tartozunk a világon, vacakabb autókkal járunk, mint szomszédaink, a németek vagy a svédek.” - mondta Simon Emil Ammoitzboll gazdasági miniszter. Jelenleg egy alapkivitelű, 85 lóerős, ezres TSI Golf Dániában nagyjából harmadával kerül többe, mint a környező országokban, egy Porsche 911-es pedig közel a háromszorosáért vásárolható meg, mint Németországban. Nyilván az sem segít, hogy a forgalmi adó is 25%-ra nőtt az 1977-es 18%-ról.
A jelenlegi dán kormány korábban költségvetési okokra hivatkozva megszüntette az elektromos hálózatról tölthető autók támogatását, amelyeknél elengedték a regisztrációs adó egészét, így kifejezetten meglepő, hogy most ilyen jelentős adócsökkentést ígérnek.