Nem csak a fényszórói változtak meg az új építőipari Scaniáknak. Teljesen újratervezték a fülkét, az alvázat és a hajtásláncot is, tehát mindent elölről kezdtek a svéd mérnökök az új sorozatnál.
Szűk egy évvel azután, hogy a Volkswagen-csoporthoz tartozó svéd teherautó márka bemutatta az új R és S szériát, elérkezett az idő, hogy a legkeményebb terepen is helytálló építőipari Scaniákkal is megjelenjenek a piacon. Személyre szabott megoldásokkal, számos variálási lehetőséggel indít offenzívát a Scania az európai építőipari fuvarozók kegyeiért és ennek kezdetét az új XT-család bevezetése jelzi. A Scania új járműcsaládja, egy olyan kivitelű építőipari jármű, mely a P-, a G-, az R- és az S szériák minden fülkéjéhez választható, motor- és alvázváltozattól függetlenül.
Az XT alapját egy rendkívül robusztus, nagy igénybevételre tervezett alváz jelenti, amelynek lökhárítója 150 milliméterre nyúlik ki a fülke homloksíkja elé, mely jellegzetes megjelenést kölcsönöz az új teherautónak. A megerősített alváznak köszönhetően az XT akár negyventonnás pótkocsit is el tud vontatni.
A Volkswagen-konszern a világ legnagyobb teherautógyártója szeretne lenni az elkövetkező években. E cél elérése érdekében mindenki, akár az egyetlen teherautót megrendelő ügyfél elvárásait is kiszolgálja az XT-vel a Scania. Első körben 11 féle variációs lehetőséget biztosítanak a svédek az építőipari Scaniához, ami elsőre kevésnek tűnhet, viszont ezek csak a katalógusokban szereplő változatok, de ezen kívül további számos egyedi igényt is kielégít a cég. A jelenleg rendelhető alvázak lehetnek 4x2-esek, 6x4-esek és 8x4-esek. Az XT-hez a Scania összes új Euro VI-os motorja rendelhető, a leggyengébb, kilencliteres, 280 lóerős soros hathengerestől egészen a 16 literes, 730 lóerős V8-asig. De rendelhető az új építőipari Scania sorhatos 320 vagy 360 lóerős biodízel hajtóművel is.
Az új XT változatok esetében a bevezetés időszakában két exkluzív felszereltségi csomaggal bővíthető az alapkivitel kialakítása: egy külső és egy belső csomaggal, (e csomagok tartalma országonként eltérhet.) A külső csomagot a robusztusabb visszapillantó tükrök, a külső napellenző és plusz két süllyesztett tetőfényszóró alkotja. A belső csomag tartalma többek között a különleges XT-kivitelű ülésgarnitúra, a magas peremű gumiszőnyegek, több tároló és egy egység, amellyel szükség esetén kibővíthető a műszerfal, ezzel további helyet biztosítva a felszereléseknek és a felépítmény vezérlését szolgáló kezelőszerveknek. A mai divatnak megfelelően az XT különböző funkcióit, akár androidos vagy iOS alkalmazással is el lehet érni.
A Scania vezetői úgy látják, hogy a piaci bevezetést követően az első hónapokban, a Scania moduláris felépítésű járműveinek köszönhetően, főként az egyedi építésű XT-kkel tudnak majd az európai piacon tarolni. Anders Lampinen vezérigazgató röviden ezt egy mondattal jellemezte –A lényeg, hogy a döntés joga az ügyfélé és nem a mienk!”
Mivel ezeket a járműveket kemény körülmények között használják, például kőfejtőkben és különböző építési területeken, az ilyen helyszínek az eszközöket rendkívüli kopásnak és elhasználódásnak teszik ki. Ilyenkor egy-egy billencses teherautó akár 80 000 kilométert, vagy még annál is többet tehet meg burkolt utakon, így nagyon sokat nyerhetnek a kis üzemanyag-fogyasztás jóvoltából. Ehhez társulnak további nehezítő körülmények: az építési területek gyakran városokban találhatók, ez újabb követelményeket támaszt a jó kilátás, a manőverezőképesség, valamint az állandó elindulás és megállás kapcsán. A több járművel rendelkező üzemeltetők például választhatják a Scania Fleet Care szolgáltatást is. Ez egy olyan megoldás, amely arra épül, hogy minden Scania hálózatba kapcsolt, és így biztosít jobb üzemidőt és kihasználtságot, a költségek, a bevételek és a folyamatok jobb áttekinthetőségével az egész flotta esetében. A Scania újdonsága a kifejezetten az építőipari alkalmazásokhoz szabott járművezető-továbbképzés, amely egy újabb innováció e téren.
Nem nehéz megjósolni, hogy akár csak a korábbi generációk, a legújabb építőipari Scaniák is sikeresek lesznek, mind a megrendelők, mind a rajongók körében, elég, ha csak a Scania V8-ra gondolunk. Ezzel pedig lassan le is zárul az a másfél éves időszak, amelyben a svéd gyártó teljesen megújítja teherautó-palettáját. Legközelebb új Scania teherautókat várhatóan a jövő év elején láthatunk.