Forradalmi rugózást fejleszt az Ariel
Első ránézésre végtelenül primitív az Ariel által fejlesztett új első felfüggesztés. A kettős keresztlengőkaros futómű szálerősítésű műanyag alsó lengőkarja egyben a rugó szerepét is betölti, ami önmagában nem lenne nagy dolog, hasonló megoldást évtizedek óta használnak például a Corvette sportkocsik hátsó felfüggesztésében. A fejlesztés célja azonban jóval több: azt tervezik, hogy laprugó a lengéscsillapítást is kiváltsa, és eközben még energiát is termeljen.
Az első kísérletek, amelyek a rugó-lengőkar megfelelő kialakításának megtalálását célozzák, ugyan még hagyományos lengéscsillapítással folynak, de a terv az, hogy az alkatrész szilárdságát adó szálak egy része piezoszál lesz, amelyeken alakváltozás hatására feszültség keletkezik. Az effekt azonban fordítva is működik, és ezt kihasználva a piezoszálas lengőkar jelentős belső csillapítással rendelkezhet. Ha minden a tervek szerint megy, ennek az elvnek a felhasználásával olyan alkatrész készíthető, amely egyszerre látná el a rugó, a lengőkar és a lengéscsillapítók szerepét, miközben némi elektromos energia is nyerhető belőle a futómű-mozgások következtében.
Probléma egyelőre a komplikált, sok kézi munkát igénylő gyártás, amely viszonylag drágává teszi egy ilyen alkatrész előállítását. Cserébe szinte örök életű: a tervezői szerint simán kibír majd egymillió kilométert, és készíthető vele bármilyen karakterű futómű, akár lágy és kényelmes, akár sportosan feszes. Az azonban csak a következő évek során derül ki, hogy a Lift alkalmas lehet-e sorozatgyártásra, akár az Ariel szintjén, azaz évi néhány száz példányban, illetve hogy a piezo-szálas ötlet úgy működik-e a gyakorlatban, ahogyan a tervezők megjósolták.