Symbioz: a Renault fullextrás jövőképe
A Renault tervezői különös egyvelegét hozták össze a jelen és a jövő autózásának. A Symbioz még vezethető is, de ha kell, magát vezeti, és akkor is hasznos lehet, ha épp nem megyünk vele sehová. Egy biztos: ha meg is valósul, ilyen autó csak az igazán jómódúaknak juthat, akiknek lesz hozzá való házuk is.
Ismét bebizonyosodott, hogy a Renault tervezői tudnak nagyot álmodni, ha lehetőségük van rá. A Frankfurti Autószalonra szánt Symbioz tanulmány igazán szokatlan jelenség: egyszerre sportos, futurisztikus és elegáns, de főképp franciásan formabontó. Az üvegbuborék-tető miatt távolról akár nyitott sportkocsinak is nézhetnénk, pedig valójában tágas négyüléses, amelyben nem kellett helyet csinálni a belsőégésű motornak, hiszen tisztán elektromos hajtású. Ennek megfelelően majdnem az egész autót az utastér foglalja el. A kerekeket az autó sarkaiba tolták, és a túlnyúlások is minimálisak, így az autó hosszához képest óriási belső teret tudtak kialakítani.
Az akkumulátor a padlóba került – egyébként meglepően nagy, 72 kWh-s, viszont gyorstöltéssel elvben akár 20 perc alatt feltölthető 80%-ra - a két motor pedig a hátsó kerekeket hajtja. Az elérhető összteljesítmény 680 lóerő, így a különös luxusautó 6 másodpercen belül elérheti a százas tempót. A hatótáv a Renault szerint valós körülmények között mérve, autópályán is 500 km. Mindezek alapján a Symbiozt akár jó is lehet vezetni, legalább annyira bizonyosan, mint egy Tesla Model X-et, viszont ha csak mennénk valahová, és közben mást csinálnánk, elvezeti saját magát is. Ilyenkor a műszerfal a kormánnyal és a pedálokkal visszahúzódik, az első ülések akár hátrafordíthatók, ha beszélgetnénk az utastársakkal.
Ezt manapság egyre több tanulmány ígéri, de a Renault tervezői továbbgondolták a dolgot. Úgy képzelik, a Symbioz akár a házunk egy szobájaként is funkcionálhat, ha épp nem használjuk: érkezés után elfoglalná a helyét a tetőn kialakított helyén, és csendes, szeparált nappaliként használhatnánk. Felállni ugyan csak nyitott ajtókkal lehetne – a nagy üveg ablakok, amelyek a tető egy részét alkotják, felfelé nyílnak, míg az autó oldala négy ajtó formájában oldalra – de az ötlet így is érdekes.
A francia gyártó persze még hasonló autót sem tervez gyártásba küldeni, a Symbioz inkább afféle hitvallás: mutatja az irányt, amerre a Renault tervei mutatnak. Elektromos hajtás, önvezetés, sportosság, kényelem – ezek szerint a szempontok szerint fejlesztenek, vagyis ezek szerint is. A Symbioz egy fontos apróságban azért eltér a tipikus Renault modellektől: megfizethetetlenül drágának tűnik, legalábbis a mai műszaki színvonalon egyértelműen, a cég kínálatában viszont nemigen lenne helye egy 25-30 milliós modellnek. Így legfeljebb néhány részletmegoldásával találkozhatunk majd a jövőben – ezek viszont akár bőven 2030 előtt felbukkanhatnak.