Itt van az autód, ami nem a tiéd
Senkit ne tévesszen meg a Smart EQ néven bemutatott zümmögő tejfölösdoboz, ez nem autó, hanem egy szolgáltatás. Sőt, olyannyira nem autó, hogy nem is lehet birtokolni, csupán igénybe venni. A Smart EQ lenne a megoldás miden zsúfolt város problémájára? Ki tudja, mindenestre a márka tulajdonosa, a Daimler konszern bejelentette: 2020-tól már csak villanyautókat gyárt a Smart.
Szinte kellemetlen, hogy mennyire próbál a fiatalok kedvében járni egy-egy autógyár, emlékszem, pár éve egy Volkswagen Up bemutatón döbbentem rá, hogy már mindent elmondtak a szórakoztató elektronikáról és social media rendszerekről, aztán a végén, csak úgy mellékesen elmondták, hogy ja, amúgy ilyen és ilyen motorok viszik majd. Na, a tegnap bemutatott Smart EQ-n még csak ennyit sem mondtak, annyi biztos, hogy elektromos motor hajtja, és sem kormány, sem pedig pedálok nincsenek benne.
És most minden, gépzsírt az anyatejjel magába szívó autóbuzi egy kicsit kiakad, hogy bezzeg régen, a punkok meghaltak, meg a régi fiatalságban még volt anyag, meg mittudomén, de kövezzenek meg, ez a mókás kis izé ígéretesnek tűnik. Gondoljanak csak bele, az utakon futó autók legnagyobb részét egy ember vezeti, aztán amikor az illető odaér a munkahelyére, az autó egész nap áll. Fizetjük a parkolást, a közterheket, mindenféle adókat, miközben az autó az ideje 90%-ában áll, viszi a pénzt, és közben nem hajt valós hasznot.
Közben itt ez a Smart, ami csak úgy kering a városban, és ha autóra van szükségünk, odajön, és elvisz, ahová akarjuk. És ha esetleg a célunk valakinek útba esik, őt is felveszi, és elviszi. Amikor kiszálltunk, az autó továbbmegy, és valaki mást fuvaroz. Egyszerű, nagyszerű, gazdaságos, sokkal kevesebb autó járja a városokat. És igen, elvész a vezetés élménye, de az óránként 5 kilométernyi mozgást jelentő dugóban ácsorgás élményéről bármikor lemondok, közben pont megnézek egy Trónok harcát, esetleg elolvasok egy fejezetet egy könyvből.
Sokan azt felejtik el, hogy a közlekedés zömmel gépies, monoton szívás, és az, hogy a hétköznapokon ezt a terhet leveszi egy autómegosztó szolgáltatás a vállunkról, nem jelenti azt, hogy hétvégén nem lehet egy jót autózni az akkor kevésbé terhelt utakon. Kérdéses, hogy a Smart EQ-ból mi fog megvalósulni, bár alapvetően mindaz, amit demóztak belőle, nem űrtechnika. A hűtőrács helyén például egy LCD kijelző van, amely a fuvart megrendelő ember nevét és képét jeleníti meg, sőt, a hátra eltekeredő ajtók is megjelenítők, amin az időjárástól kezdve a focimeccs aktuális eredményén át a közszolgálati infókig bármi mehet.
Az egész szolgáltatást egy a Pomádéra emlékeztető musicallel vezették fel, ami inkább kínosra sikerült, mint jópofára, ettől függetlenül a koncepció elméletben jó, a megvalósítás viszont csak részben múlik a gyártókon. A vásárlói mentalitás is legalább ilyen fontos, vagyis hogy el tudjuk-e engedni azt, hogy az autó a tulajdonunkat képezze. Meg ugye vannak régiók, ahol elengedhetetlen az autó, és még mindig nem beszéltünk a fuvarozókról. Bár, igazából már akkor megéri, ha valamivel élhetőbbé válnak a nagyvárosok.
Nem kell megijedni, aki vezetni akar, annak is lesz Merci, most például a fiatalokat egész sikeresen megragadó A osztályhoz, vagyis a kompakt kategóriához nyúltak elektromos fronton. A Concept EQA úgy le van sötétítve, hogy azt hittem, csak egy doboz, de nem, egy 270 lóerős, teljesen elektromos hajtáslánc mozgatja, és valószínűleg benne is van, mert a saját lábán jött be a színpadra. Állítólag 400 kilométert képes megtenni két feltöltés között. Az autó összkerekes, menetmódtól függő első-hátsó nyomatékelosztással, és a kerekek mögött kivillanó nagy tárcsák és négydugós nyergek alapján elég jól mozoghat.
Érdekelt volna, hogy van-e beltere, az egyik kivezényelt mercis sejtelmesen közölte, hogy van, de nem mutathatja meg. Meg is értem, oldalról egész kicsit átlátni a sötétítésen, és látszik a ma kapható A/B/CLA típusok elemeiből építkező belső. Nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy a műszaki alapok is innen jönnek, csak benzinmotor nélkül.
A forma nem túl izgalmas, valószínűleg így a legjobb a helykihasználás és a légellenállási együttható, ellenben az apró formai gegek elég ütősek. A lézerszálas fényszóró fénykibocsájtó csíkjai például spirálban futnak, ami a villanymotor tekercseire utal. Aztán ott a hűtőrács, amire igazából már nincs szükség, ezért egy LCD panel került a helyére. Ezt lehet értelmes dolgokra használni, például így már nem csak fényjelekkel tud kifele kommunikálni a sofőr, de egy gif-fel is elküldhetjük az elénk vágó parasztot a francba.
Ami kicsit már bazári, hogy menetállapottól függően más és más dekor jelenik meg rajta: sport állásban kékesen dereng a csillag körül, sport+-ban pedig a függőlegesen felosztott Panamericana rács kerül rá, piros lamellákkal. Ezek voltak a Merci környezetbarát, jövőbemutató újdonságai, de akadnak erőtől duzzadó, benzint hedonista módon égető dolgok is, hamarosan mutatjuk azokat is.