- Magazin
- Hírek
- Nagyvas
- rosenbauer
- panther
- ferihegy
- repülőtér
- liszt ferenc nemzetközi repülőtér
- tűzoltóautó
750 lóerős tűzoltóautó Ferihegyen
Eddig csak reménykedtünk, hogy a Liszt Ferenc repülőtérre is érkezik, majd az új osztrák reptéri tűzoltóból. Most eljött az idő és immár hazánkban is szolgálatba állhatott az első új párduc. Ezzel együtt már öt ilyen tűzoltó szolgál Budapesten.
A Budapest Airport tűzoltóautó flottájának legújabb büszkeségét avatták fel a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsnokság bázisán. Az ausztriai Linzben található Rosenbauer gyár legújabb generációs repülőtéri tűzoltóautója, a Panther 6x6 állt szolgálatba a Liszt Ferenc repülőtéren. Az új tűzoltóautó különlegessége az a 16 méteres, hőkamerával felszerelt kinyitható oltókar, amely vízszintesen 250, függőlegesen pedig 70 fokban téríthető ki. A kar sugártávolsága 90 méter. Ezzel az eszközzel még hatékonyabb lehet oltani az extrém méretű, széles törzsű, akár többszintes utasszállító repülőgépeket is.
A Panthernek nemcsak a megjelenése brutális, hanem a műszaki adatai is. A 39 tonnás, 12 méter hosszú járművet sorhatos, 750 lóerős Volvo motorral szerelték, amelyhez nyolcfokozatú automata sebességváltó csatlakozik, ez a 3,6 méter magas párduc összes kerekét hajtja. Nulláról 80-ra 29 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége pedig 120 kilométer óránként.
A Rosenbauer Panther 6x6 tartályait 250 kilogramm oltóporral, 1500 liter habkeltő anyaggal és 12 500 liter vízzel lehet feltölteni. A korábbi párducokhoz képest, az új ferihegyi tűzoltóautó a Rosenbauer legújabb fejlesztésű, nagyobb teljesítményű szivattyúját kapta, amelynek két nyomásfokozata van. Az egyik 9000 litert szállít percenként 14 bar nyomás mellett, a másik 40 bar nyomású ötszázat. Az oldalfal redőnye mögött helyezték el az ötven méter hosszú gyorsbeavatkozó tömlődobot, végén a kézi sugárcsővel, amely mínusz 32 Celsius fokig működőképes. Így az oltóvíz nem fagyhat be. További málhaeszközöket a hátsó rekeszekben lehet tartani.
Hogy mennyi anyag van a tartályokban, kívülről is látni az oldalfal hasábdiagramjain: a kék a vízé, a sárga a habképző anyagé. A jármű elején, a lökhárító alatt találhatók az avaroltók, amellyel a Panther saját maga előtt teríti be a földet, de vannak vízfúvókák a szélvédő fölött is, ezek a jármű önvédelmét szolgálják. A homlokfalon kapott helyet a 80 méteres sugártávolságú orrmonitor (hab és vízágyú), illetve fent a tetőmonitor, a már említett, saját tervezésű és gyártású HRET (High Reach Extendible Turret) magas kinyúlású oltókaron, rajtuk a hab és vízágyúval.
Egy ilyen modern és korszerű repülőtéri tűzoltóautó ára igen borsos, az új budapesti párduc 250 millió forintba került. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér három tűzoltóbázisán (FELHŐ 1, FELHŐ 2 és FELHŐ 3) az újjal együtt összesen öt Panther van szolgálatban, de a tervek szerint hamarosan újabbak is érkeznek Ferihegyre. Ha már az előző Pantherről szóló cikk végén reményeinknek adtunk hangot, ami egyébként be is jött, akkor ezt a cikket is zárjuk egy ilyennel: reméljük soha nem lesz szükség arra, hogy az új párduc élesben is megmutassa tudását.