Terepes Smart vagy BMW bringa?
A Frankfurti autószalon-szűznek a legmeghökkentőbbek a méretek: a Genfi autószalon befér egy nagyobbacska sportcsarnokba, itt csak a Merci és a Volkswagen foglal akkora helyet, mint Genfben az egész szalon. Az alapterület kiad egy kisebb várost, és mivel nem csak a gyártók hordják ki az autóikat, hanem kiegészítő és háttéripari cégek is, el lehet képzelni, hogy micsoda kavalkád alakul ki már olyan dolgokból is, amelyek csak lazán kapcsolódnak az autózáshoz.
Itt van például kapásból a BMW standon kiállított Specialized for BMW bringa. Ha gúnyolódni akarnék, azt mondanám, hogy a Specialized a bringák Mercedese, de viccet félretéve is benne van abban az öt gyártóban, akik évről-évre érdemi fejlesztésekkel állnak elő. Alapvetően a bringaipar is csak egy ugyanolyan túlfújt lufi, mint az autóipar, vagyis mesterségesen generált igények hajszolásáról szól, hiszen ugyanúgy nincs senkinek szüksége 600 lovas autóra, mint 90 dekás karbon bringavázra.
Az elektromos rásegítésű bringa azért hangyányival indokolhatóbb buli, bár sokan ezzel is úgy vannak, mint az automata váltóval, vagyis a nemi identitás fő fokmérője, mert hát orientációjában biztos férfiember olyat nem használ. Aztán, ha valaki mégis megkockáztatja, és kipróbál egy elektromos bringát (vagy automata váltót), rájön, hogy egyik sem az ördög műve. Mert az elektromos bringán sem csak a gombot nyomjuk és visz a gép, a motor szigorúan annyival segít be, amennyit mi is beleadunk. Tehát egy kiadós pilisi csapatáson mondjuk 50 kilométer után köpi ki az ember a belét, egy elektromos rásegítésű bringával 80 kilométer után fogja, vagyis a sportérték nem kisebb, csak messzebbre jutunk.
Ez ráadásul egy Speci Levo Fsr Expert 6Fattie, vagyis éppen csak nem a legdurvább elektromos rásegítésű Speci, mert az szénszálból van és 9000 dollár, ez meg az alu vázzal megáll 7500-ból, bár, azt nem tudni, hogy a BMW logó mennyire komoly árnövelő tényező. 250 wattos a rásegítő motor, négydugattyús fékek lassítják, 15 centi a rugóút, vagyis minden adott a kellemes terepezéshez, ráadásul a kocsiból is tölthető az akkuja. Én a túlméretes (650b+-os) gumikat kérném róla a sajátomra.
És ha már túlméretes kerekek: itt a világ legvágyottabb Smartja is. Szívből remélem, hogy akik ezt az installációt kitalálták, megkapták a buksisimogatást, mert valóban üt. A tervezői valószínűleg a lassítva futó Erika Eleniakon nőttek fel, ezért megcsinálták a vizimentő Forfourt. A nagy, rücskös terepgumi minden autónak jól áll, ez alól a Smart sem kivétel, ráadásul a fényezés, a fényhíd és a szörfdeszka is elég autentikus. Két vizimentőt is melléállítottak, de sajnos Hasselhoff nem vállalta. Ellenben olvasóink szerencsére elég kreatívak:
A csomagtartót az életmentő eszközök töltik ki, a sárga-piros fényezéstőé pedig olyan cuki az egész, hogy az ember szinte megölelné. Sosem vágytam Smartra, de ezt most itt borzasztóan hazavinném. Szintén a cuki, kedves járművek sorát erősíti a Mazda Eunos Cosmo. Más világ terméke, és ezt leginkább akkor érezni, amikor az ember közel megy hozzá, mert a képek alapján sosem tudatosult bennem, hogy mennyire borzasztó pici, alig több mint a régi MX-5-ösöm, 4,1 méter hosszú. Bár elég ködös, hogy pontosan mi is lesz a Mazda Wankel-fejlesztéseivel, érthető, hogy erre az apróságra büszkék, hiszen ez volt az első wankeles autójuk. Mindössze 940 kiló, az erősebb változatok pedig 130 lóerősek, ami a hetvenes évek elején elég jónak számított, mókából ma sem lehet hiány benne.
A hedonista benzinégetésnek jó ellentételezése a számtalan alternatív hajtást fejlesztő cég, például az ElringKlinger, aki a Hoferrel közösen állított ki egy üzemanyagcellásra alakított BMW X5-öst. Hatásos a demo-jármű, hiszen jól látszik, hogy a hatalmas belsőégésű hajtáslánc mekkora helyet foglal, most a villanymotorok körül komoly űr maradt. A 300 cellából álló csomagot viszont furcsa módon az autó alá építették, innen származik az áram. A reakcióhoz felhasznált hidrogén valószínűleg a csomagtér alatti tartályokból érkezik, ezeket jellemzően védett helyre építik be. Mindenesetre a demo autó minimum jó választás, hiszen a pazarló, benga SUV jó kontrasztot mutat a környezetbarát technológiákkal.
Semmi visszafogottság nincs viszont a Dizaynvip standján, ez egy isztambuli illetőségű cég, amely beltér átfaragásra szakosodott, legyen szó autóról, repülőről, agy épp hajóról. Autós vonalon inkább a kisbuszokra álltak rá, a frankfurti standon egy több V osztály és Sprinter mutatta meg, hogy építenek át. Igazából nem lehet azt mondani, hogy ízléstelen lenne, amit csinálnak, inkább csak arról van szó, hogy a keleti ízlésvilágból merítenek, és azt is akarják kiszolgálni. Az igényességgel éppen nincsen baj, csak miután az ember látta, hogy hogy néz ki egy ilyen autó egy letisztult, gyári bézs-színű belsővel, egyszerűen csak nehéz rákíváni. Viszont vélhetően nem is én vagyok a célcsoport. Konkrét árakat nem sikerült kiderítenmi, de egy-egy használt Dizaynvip-tuningos Merci kisbuszért olyan 45-50 millió forint közti árat kérnek.
A végére pedig itt egy Villám McQueen, ami sok pici Villám McQueenekből van. Az 1:1-es méretarányú modellt valószínűleg simán kiformázták üvegszálból, majd 5554 darab Mattel kisautó felhasználásával adtak neki arcot és színt. Jól lehelyezett promó, hiszen a Verdák 3. részét Németországban szeptember 28-án mutatják be, itt pedig többnyire autózás iránt érdeklődő emberek fordulnak meg.