Hatalmas bírságokat fizetnek majd az autógyárak?
A PA Consulting nevű tanácsadó cég érdekes elemzést készített arról, hogy az autógyártók képesek lesznek-e tartani a lépést a szén-dioxid-kibocsátási átlag újabb szigorításával. Az eredmény meglepő: az elemzés szerint csak négy gyártónak látszik erre reális esélye: a Volvónak, a Toyotának, a Jaguar-Land Rovernek és a Renault-Nissannak.
Az EU tervei szerint a szén-dioxid-kibocsátási átlagot 2021-re átlagosan 95 g/km-re kell levinnie minden autógyártónak. Ez persze nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnik, a számításba ugyanis nagyobb súllyal számítanak bele az 50 g/km-nél alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású autók, a kisebb példányszámban gyártó cégekre enyhébb határértékek vonatkoznak, és gyártónként külön-külön számolnak egy cél-kibocsátást az autóik átlagos tömege alapján. A Fiat-Chryslernek például 91,1 g/km-es átlagot kellene hoznia ez alapján, a Jaguar-Land Rovernek viszont 132 g/km-t.
Az előrejelzés adataiból kiindulva az Automotive News kiszámolta, hogy az autógyártóknak mennyit kellene fizetniük, ha a jelenlegi ütemben javítanák tovább a kibocsátási átlagukat. Ijesztő számok jöttek ki: a VW csoport 1,36 milliárd eurót csengethetne ki éves szinten, a Fiat-Chrysler 950 milliót, a PSA és az Opel együtt 786 milliót, a BMW 430 milliót, a Ford 307 milliót, a Hyundai-Kia 283 milliót, a Daimler pedig 126 milliót. Abban persze biztosak lehetünk, hogy a cégek mindent megpróbálnak majd annak érdekében, hogy elkerüljék a szén-dioxid-kibocsátási bírságot, de a PA adataiból az derül ki, hogy ehhez gyorsítaniuk kell a fogyasztáscsökkentés jelenlegi ütemén.
Megoldást valószínűleg az új, 48 V-os enyhe hibrid hajtások megjelenése hozhat rövid távon: ezekkel a benzinmotorok átlagfogyasztása úgy csökkenthető, hogy nem dobják meg túlzottan az autóárakat Európában – ennél biztosabbat 2021 előtt nehéz lenne jósolni.