Kína kötelezővé teszi a villanyautókat
Kínában nem vacakolnak szén-dioxid-kibocsátási átlagokkal és egyéb indirekt módszerekkel, amelyek rávehetik az autógyárakat arra, hogy környezetbarát megoldásokat fejlesszenek. Az Ipari Minisztérium terve szerint egyszerűen meghatározzák, az autógyárak hány százaléknyi környezetbarát autót adjanak el.
A terv szerint 2019-ben 10%, 2020-ban pedig már 12% lesz a kötelező arány, és ezt minden, éves szinten az országban több mint 30 ezer autót előállító vagy importáló cégre nézve kötelező lesz. Egyelőre nem tudni, hogy ez hogyan befolyásolja majd a piacot, de mindenképp erősen korlátozhatja az erős piaci szereplőket, ha nem lesznek képesek elegendő villanyautó-eladást produkálni. Egyelőre nem tudni, mi lehet a szankció, ha nem tudják tartani az eladási arányokat, de a villanyautók jelenlegi piaci részesedését nézve – ez Kínában olyan 2,1% körüli – drasztikus lépésekre lesz szükség, ha az autógyártókat rá akarják szorítani a szabály betartására.
Elemzők szerint az intézkedés valószínűleg a helyi autógyártóknak kedvez, amelyek jelenleg dominálnak a kínai villanyautó-piacon: az eladások 88%-át négy külföldön szinte ismeretlen márka adja, a Zhidou, a BAIC, a BYD és a JAC, ám egyelőre nem tudni, hogy a nemzetközi gyártók meg tudják-e változtatni a helyzetet. A nagy piaci szereplőknek, amilyen a VW, a GM, a Hyundai vagy a Toyota, komoly villanyautó- illetve konnektoros hibrid-programjaik vannak, a kérdés, hogy tudják-e ezeket 2019-től elég alacsony áron kínálni, és ezzel megötszörözni a jelenlegi keresletet.