Ennyivel hatékonyabb a villanyautó a hagyományosnál
Különös diagrammot tett közzé a dízelmotorok betiltásáért kampányoló szervezet. Azt hasonlították össze, hogy milyen hatékonysággal hasznosítják az energiát a különböző járműtípusok. A csavar a dologban az, hogy minden esetben tiszta elektromos energiából indultak ki – így biztosítva, hogy az elektromos hajtás jelentős előnyből induljon. Pedig erre semmi szükség nem lett volna.
Az ábra szerint a villanyautó a teljes energia 73%-át hasznosítja, a hidrogén-hajtásnál 22%-ot hoztak ki, a belsőégésű motorral hajtott autó esetében pedig 13% a végeredmény. A hagyományos autóknál úgy számoltak, mintha tiszta villanyáramból állítanánk elő az elégetésre szánt üzemanyagot, ami egyszerűen nem így zajlik. Ezzel eleve 44% veszteség keletkezne, ami nyilván nem keletkezik a valóságban. Közben az elektromos autók hajtásához használt villanyáramot 100%-ban megújuló forrásból származtatták, ami szintén távol áll az igazságtól, hisz az áram előállításának ma még csak egy része származik megújuló forrásból, egy másik, szép nagy hányad fosszilis energiahordozók elégetésével áll elő, vagy atomerőművekből érkezik.
Az egészben az a fura, hogy csalás nélkül is kijött volna az eredmény, hisz a diagram első, mondjuk úgy, nehezen igazolható felét figyelmen kívül hagyva is marad a sorrend. A belsőégésű motorok az energia 30%-át hasznosítják, a hidrogén-hajtás esetében 42% környékén van az össz-hatásfok, míg az elektromos hajtás hatékonysága 75% körül van. A különbség így már nem akkora, de még mindig meggyőző. Kétségtelen, hogy érdemes lesz villanyautózni, ha az ilyesmi egyszer tényleg elérhető lesz a szélesebb tömegek számára.
Kérdéses persze, hogy az efféle átlátszó manipuláció, az átverés egyértelmű szándéka egy ilyen lobbiszervezet részéről segíti-e az ügyet, vagy épp ellenkezőleg, hátráltatja azt.