IMx: a Nissan vérszegény jövőképe
A Nissan rég letette a garast a villanyautók mellett, és most is egy elektromos járművet állítottak ki a Tokiói Autószalonon. Az IMx neve azonban nem mond semmit, és az egész autó ilyen: nem látszik, hogy a tervezők el tudtak volna szakadni a megszokott sémáktól.
Talán azért is érezzük így, mert az autón nagyon erősen látszik az aktuális Nissan szériagyártmányokkal való hasonlóság. A jellegzetes rejtett hátsó tetőoszlopot például láttuk már a Leaf második generációján, de hasonló megoldást használtak aMicránál is. A trapéz-forma hűtőrácsot ma már minden Nissan magán viseli. A karosszériát határoló nagy, élekkel elválasztott, töretlen felületek pedig egyszerűen nem elég érdekesek, pedig egyértelműen mások, mint amivel a tervezők eddig próbálkoztak. Nem mondanánk az IMx-re, hogy bármit elrontottak benne, de egyszerűen nem tűnik alkalmasnak rá, hogy a Tokiói Autószalon forgatagában átüsse a nézők ingerküszöbét. Pedig pontosan ez lenne a dolga egy tanulmányautónak.
Pedig az adatok alapján elég ígéretes autó lenne: a Renault-Nissan új szabvány villanyautó-alapjaira építették. Két villanymotor hajtja, egy az első, egy a hátsó kerekeket, legfeljebb 435 lóerő összteljesítménnyel. Az akkumulátorokat a padlóba építették, ami alacsony súlypontot, és ezzel stabil futást ígér, és állítólag akár 600 km megtételére is elegendő a bennük tárolható energia. Ráadásul ebbe a Nissanba már rendes robotpilóta is került, amely, ha működésbe lép, elhúzza a kormányt a sofőr elől.
Az egymással szemben nyíló ajtók, a lebegő ülések és a szuper-minimalista belső ma már mind olyan közhely a tanulmányautó-építésben, amikről csak lassan jönnek le a gyárak formatervezői, de meglepőnek legfeljebb úgy húsz éve neveztük volna bármelyiket.
Szériamodellnek persze biztosan sikeres lenne egy efféle jármű, de az az érzésünk, attól egyelőre nagyon távol áll, legfeljebb távoli előképe lehet a korábban beígért Leaf alapú elektromos SUV-nak.