Így működik a Mazda csodamotorja
Sok gyártó próbálta már egy motorban egyesíteni a kompressziógyújtású és a gyertyagyújtású motorok előnyös tulajdonságait. A Mazda most azt állítja, hogy a Skyactiv-X motorral pontosan ezt sikerült elérniük. Ezen a rövid filmen azt is igyekeznek elmagyarázni, hogy mi a trükk.
Az új motor üzemanyag-égetési módjának neve SPCCI – spark controlled compression ignition, azaz gyertyagyújtással kontrollált kompressziógyújtás – aminek első hallásra nincs sok értelme. A videóból azonban kiderül, hogy ez hogyan értendő. A gyertya itt arra kell, hogy ellenőrzés alatt tudják tartani az égési sebességet, hiszen a túl gyors lángfront-terjedés kopogásos égéshez vezet, ami károsíthatja a motort. Ugyanakkor az égésfolyamat, ahogy a dízeleknél, a Skyactiv-X motorban gyorsabban zajlik, mint a benzinmotorokban, ami nagyobb nyomatékot eredményez. Emellett a motor szegényebb keverékkel működhet, mint a hagyományos benzinesek, ami a fogyasztás csökkenését hozza magával.
A Skyactiv-X motor persze még fejlesztés alatt áll: ha minden jól megy, 2019-re kerülhet szériagyártásba, a következő Mazda 3-assal együtt. A konkrét fogyasztási- és teljesítmény-adatokat is akkor ismerhetjük meg, de amit a Mazda ígér, az alapján dízelmotorokra jellemző fogyasztást és nyomatékos karaktert kaphatunk a benzinmotorokra jellemző gyors reakciókkal és károsanyag-kibocsátási értékekkel, ami egyáltalán nem hangzik rosszul.