Magyar buszokat vásárolt a rendőrség
Összesen harminchárom Credo Optinellt vásárolt nemrég a Belügyminisztérium a győri Kravtex Kft.-től. Az új buszok erősítésnek érkeztek, így még egy ideig szolgálatban maradnak a Határőrségtől örökölt Temsa buszok is.
A Kravtex Kft. a beszerzési stopnak köszönhetően nem igazán tudott a hazai állami busztenderekbe beleszólni. Ha pedig mégis lett volna esélyük, akkor a kiírók úgy alakították a feltételeket, hogy még véletlenül se a magyar cég nyerjen a közbeszerzéseken, ahogy az történt tavaly áprilisban, az elhíresült egycentistendernél is.
Most úgy tűnik, az elmúlt másfél évben gyökeres változás történt, ugyanis a győri székhelyű buszgyártó cég sorra kapja az állami megbízásokat. Idén a Közlekedési Központok, vagyis az egykori Volán társaságok több mint száz, Tatabánya huszonhárom, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) pedig tíz darab multifunkciós egészségügyi szűrőbuszt rendelt a Credo buszokat gyártó vállalkozástól. Ezzel a harminchárom új Optinelllel (három megkülönböztető jelzés nélküli lesz) a Készenléti Rendőrség személyében újabb állami megrendelő csatlakozott a Credo buszokat használók népes táborába. Ebből a 30 buszból öt érkezett meg tegnap a rendőrség Kerepesi úti telephelyére.
A 2013-ban bemutatott 51 személyes, 12 méter hosszú, 320 lóerős Fiat Powertrain (FPT), azaz Iveco motoros, ZF váltós és Rába hidas Intercity buszból eddig nem túl sok talált gazdára az elmúlt években, de talán majd a mostani rendőrségi beszerzés után más állami vállalatok is kedvet kapnak, hogy beszerezzenek néhányat a típusból. A modell amúgy 75-80%-os magyar értékhányaddal rendelkezik.
A találóan Coptinellnek nevezett buszok a tetőn lévő négy kékvillogón és némi dekoráción kívül Tempo 100-as vizsgával rendelkeznek, megkülönböztető jelzéssel pedig 110 km/h-val hasíthatnak. Menet közben radaros távolságtartó tempomat és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segíti a buszvezetőt, a szintén radaros vészfékasszisztens pedig emberi beavatkozás nélkül is képes vészfékezést végrehajtani.
A buszok kombinált poggyásztérrel készültek, ládaterükben kiemelhető áramfejlesztő aggregátor található. A felszerelés része még a nagy teljesítményű hűtő-fűtő légkondicionáló, a multimédiás audio-video rendszer (lejátszás DVD-ről, illetve flash meghajtóról), egy italhűtő, és vezeték nélküli internet-hozzáférés.
Úgy tudjuk, az új rendőrbuszok nem a Határőrségtől örökölt 2003-as gyártású zöld Temsa Safarikat váltják le, hanem erősítésként érkeztek a készenlétiekhez. Ugyanis a Belügyminisztérium úgy döntött, ezentúl főként a déli határra és onnan visszaszállítandó rendőri egységek szállítását nem vállalkozókkal, hanem saját hatáskörben bonyolítja le mostantól. De a Coptinellekkel természetesen nem csak déli határainkon találkozhatunk, hanem a problémás focimeccsek és más tömegrendezvények biztosításánál is felbukkanhatnak majd. Ha minden tervek szerint alakul, még idén szolgálatba áll az összes új rendőrségi Credo.