Ha a jövő és a múlt találkozik
Érdekes új projekten dolgozik hat meghatározó világcég. A 3i-PRINT nevű technológia új lehetőségeket nyit akár a veteránozásban is, hiszen olyan formákat és szerkezeteket lehet vele előállítani, amelyek más gyártási eljárásokkal meg sem születhetnének. Mindezt egy Volkswagen Caddy-n mutatták meg először.
Az autónak 3D-nyomtatással készítettek egy új orr-részt, kívülről alig látszik némi különbség az eredetihez képest. A fényezett elemek mögött viszont ott rejlik egy egyedi struktúra, gyakorlatilag bármilyen formát elő lehet állítani, és anyaghasználatban is nagyfokú szabadságot élvezhetnek a szakemberek - akár átlátszó anyagokkal is dolgozhatnak.
A Caddy orrában látható fehér szerkezet mindössze 34 kilogrammot nyom, mégis több funkciót egyesít magában. Egyrészt a motort és a váltót is képes befogadni, másrészt pedig a csövekben áramolhat a hűtőfolyadék is, a hatékonyabb hőgazdálkodásról pedig belső hűtőbordák is gondoskodnak.
Ami ennél is érdekesebb: akár a veteránautók biztonságát is fokozhatja a megoldás. A korosodó járműveknél ugyanis komoly probléma lehet, hogy egy-egy ütközés esetén a kaszni nem nyeli el megfelelően az energiát, nincs mai értelemben vett gyűrődőzóna, így az utasok akár egy kisebb balesetben is súlyosabb sérüléseket szenvedhetnek. A 3i-PRINT-tel készített struktúrát azonban kimondottan az ütközés során keletkező energiák elnyelésére optimalizálták, így megóvja a bent ülőket a komolyabb behatásoktól. Összességében tehát az átalakított Caddy sokkal jobb eredményt érne el bármilyen törésteszten, mint az eredeti.
A 3i-PRINT projektet a CSI Entwicklungstechnik Gmbh, az Altair, az AP Works, az Eos, a Heraeus és a Gerg Group közösen jegyzi.