Olcsóbbá válhatnak a japán autók Európában
Szabadkereskedelmi egyezményt készítenek elő az Európai Unió és Japán között, amely az autóimportot is érinti: a jövőben nem vethetik ki a 10%-os vámot a Japánban gyártott autókra, és a 3%-ot az onnan importált alkatrészekre.
![5](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1898/18989/189895/18989571_0501cceaa2ef795e27b4cf31739c0480_wm.jpg)
A megegyezés alapján Japán elengedi például a sajtok és borok vámját, valamint nagyobb mennyiségben enged be az országba disznó- és marhahúst, így az európai cégek is részt vehetnek a nagyobb japán tendereken. A megállapodás részleteit már öt hónapja egyeztetik, de úgy tűnik, lassan kialakul az a feltételrendszer, amelyet mindkét fél el tud fogadni.
Az autók és alkatrészek vámjának eltörlése elsősorban azoknak a gyártóknak lesz hasznára, amelyek Japánból szolgálják ki az export-piacokat is. A legmarkánsabb példa a Mazda, amely lényegében csak Japánban gyárt autókat az európai piacra, de a legtöbb japán gyártónak van Japánból származó típusa az európai kínálatban.
A megállapodás igazán Nagy-Britanniát érintheti kellemetlenül, persze a Brexit-megállapodás kereskedelmi részének alakulásától függően. Előfordulhat ugyanis, hogy az angol gyártású japán autókra lesz vám, míg a japánból érkezőkre nem. Márpedig a japán gyártók azzal a céllal telepedtek meg Nagy-Britanniában, hogy versenyképesebbé váljanak Európában.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)