Az Inter Tanker Holding (ITK Zrt.) leányvállalata, az Inter Traction Electrics (ITE Kft.) egykori Ikarus-dolgozók segítségével fejlesztette ki a Mercedes-ITK REFORM 500 LE típusú városi autóbuszt.
A kormány szűk másfél éve jelentette be a Nemzeti Buszgyártási Stratégiát, nagy lökést adva ezzel a buszgyártó nemzetnek. Így szinte alig akad olyan hónap, hogy ne mutatnának be egy-egy új magyar fejlesztésű autóbuszt, vagy ne hallanánk vaskos ígéreteket arról, hogyan hódítják meg - majd valamikor a jövőben - a magyar fejlesztésű buszok és buszgyártók újra a világ útjait.
Ehhez a körhöz csatlakozott most az ITK Zrt. leányvállalata, az ITE Kft. is. Az ITK nem egészen új játékos a pályán, hiszen 2010-ben már letették az új elektromos buszokat gyártó üzem alapkövét, és elkészült a prototípus Coulomb-bus is.
A korábbi kísérlet azonban kudarccal végződött, sem az új buszgyár nem készült el, sem a Coulomb-busból nem lett sorozat. Ezért a debreceni elektronikai cég úgy döntött, visszanyúl az alapokhoz, és Euro 6-os dízel buszokkal próbálja meghódítani a piacot. Ehhez most felépítettek egy kisebb üzemet, ami amolyan kísérleti gyáregység, ezt jövőre követi egy rendes nagy gyár is.
A korábbi kísérletre is utalhatna a most elkészült jármű elnevezése, de az ITK marketingesei ennél sokkal jobb összekötéseket találtak ki. A névválasztással azt szeretné sugallni a cég, hogy új buszuk a közeljövőben megreformálja a hazai autóbuszos közlekedést és, ha nagyon hunyorítunk, akkor természetesen egy angol mozaikszó is lehet belőle hiszen: R=Revolution (Forradalmi), E=Evolution (Fejlődés), F=Force (Erő), O=Optimum (Optimális), R=Reaction (Reakció), M=Mobility (Mobilitás). Ráadásul épp idén volt ötszáz éves a reformáció a kálvinizmushoz erősen kötődő cívis városban, ezért jelenik meg az 500-as is a névben, ami egyébként utal a Mercedes-alvázra is, hiszen annak típusa OC 500 LE.
Ha már alváz, akkor érdemes kitérni a műszaki alapokra: a járóképes alvázat az Evobus Hungaria Kft. szállítja a Mercedes-Benz dél-spanyolországi gyárából. A prototípus REFORM alvázába a 7,7 literes, Mercedes OM936 motort szerelték. Teljesítménye 220 kW (300 lóerő), amely lehet akár 260 kilowattos (350 lóerős) is, nyomatéka 1200 vagy 1400 newtonméter. A kiállított buszba egy hatfokozatú ZF Ecolife váltó került, a hajtott híd pedig Mercedes RO 440 típusú. A magyar tervezésű és gyártású karosszéria hosszúsága 11,9 méter, magassága 3,28 méter, szélessége pedig 2,55 méter. Belsejében 35 ülőhely van, amelyből kettő lehajtható, kilenc az alacsony padlós részen található. Összesen 91 utast tud befogadni a jármű.
A busz kialakítása LE (Low Entry - "alacsony belépésű"), ami azt jelenti, hogy csak az első két ajtón át juthatunk be lépcsőzés nélkül, a harmadik ajtónál azonban már egy igen magas lépcsőházat kell megmásznunk, ha az utastérbe szeretnénk jutni. Így a második ajtó vonala mögött, belül is lépcsőzniük kell az utasoknak. Ez a kialakítás a nagyobb forgalmat lebonyolító városi buszoknál, ilyen a REFORM prototípusa is, nem túl előnyös, ezért inkább a helyközi vonalakon lehet majd a jövőben meghatározó az új típus.
Az egykori Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. dolgozói és az S91-est is megalkotó Molitus csapata tervezte a karosszériát, amely az acélból készült Mercedes-alvázra épült. A vázszerkezet anyaga rozsdamentes acél, a külső burkolatai alumínium és műanyag darabok, amelyek ragasztással kerültek a helyükre. Felesleges és drágító tényező a lámpafészkek, a Mercedes-csillag alatti terület és a szélvédő alatti elem karbonszálas műanyagból való elkészítése. Ebből az anyagból készült egyébként a műszerfal felső borítása is. Máshol, ahol különböző terheléseknek van kitéve a jármű, nem alkalmazták az új anyagot.
A busz külső formája kissé megosztó, azonban a ma divatos formai elemeket tartalmazza, vágott és hajlított burkolatokat, valamint üvegeket alkalmaztak a tervezők.A több Ikarust is tervező Fodor Lóránt ügyesen, kissé volvós sisakrésszel oldotta meg a busz LE-kialakításából adódó nagy magasság optikai csökkentését. Szintén ügyes megoldás a teljesen egyenes oldalfal tördelése, ugyanis így nem tűnik annyira hasáb formájúnak az autóbusz.
A REFORM belső kialakítása csodaszámba megy ma hazánkban. Ennyire jó és igényes belső teret hazai busztól 2010-ben láthattunk utoljára, a NABI Siriusban. Famintázatú padlót, Kiel-üléseket, tökéletesen illeszkedő burkolatokat és nagyszerű sofőrkörnyezetet kapott a busz. USB csatlakozóból azonban mindössze négy található a fedélzeten, az elöl lévő, szembe fordított üléseknél. Illett volna minden üléshez telepíteni egyet-egyet, ahogy a legtöbb kínai bemutatóbuszban is szokássá vált napjainkra.
A jövőről szóló hangzatos terveket most is meghallgathattuk: ha kész lesz az új üzem, akkor ezer autóbusz gyártására rendezkednek be, már 2020-ra. De előtte még 2019-ben elkészítik a REFORM kétajtós helyközi variánsát, majd az azt követő években jönnek a további típusváltozatok, az Intercity, a távolsági, a turista, a kisbuszok és sok-sok mindenféle elektromos busz és jármű...
Összességében az elmúlt hét év egyik legígéretesebb prototípusa készült el Debrecenben, utoljára tényleg a NABI Sirius bemutatóján láthattunk ennyire jól összeszedett prototípust, amit egyébként részben a REFORM-ot megalkotó mérnökgárda tervezett. Ha az apró hibákat kijavítják a sorozatgyártásig, akkor egy igazán jó helyközi típuscsalád születhet a debreceni buszból.