Lassacskán beérkeznek 2017-es nagy statisztikák. A csehek épp most büszkélkedtek el például, hogy rekordszámú új autót adtak el náluk 2017-ben. A brit számokról viszont épp azt közölték, hogy erősen zsugorodott a piac.
Csehországban 2017-ben rekordszámú, 271 595 új személygépkocsit adtak el, 4,6 százalékkal többet, mint 2016-ban - közölte a cseh autóipari szövetség pénteken Prágában. Az új autók 75 százalékát a vállalkozói szféra vette meg. A legkeresettebbek az SUV-k voltak, amelynek részesedése az eladásokban 25 százalékos. A második helyen az alsó közép-kategória volt 21 százalékos részesedéssel. Piaci szakértők az idén az eladások további 3-8 százalékos növekedésére számítanak, ami 280 000-293 000 új személyautót jelent. Általános vélemény, hogy a növekvő eladás az erősödő gazdaság és a piaci konjunktúra eredménye.
Tavaly a legtöbb új autót a Skoda adta el: a 84 138 új autó éves szinten kétszázalékos növekedést jelent. A második helyen a német Volkswagen áll 26 942 eladott autóval, ami egyszázalékos növekedés. A harmadik helyen álló dél-koreai Hyundai 21 420 autót adott el, két százalékkal többet, mint 2016-ban. A negyedik helyen az amerikai Ford, az ötödiken a román Dacia, a hatodikon pedig a francia Renault van. A legkeresettebb modelleket a Skoda Octavia (27 051 eladott kocsi), a Skoda Fabia (21 281) és a Skoda Rapid (12 407) alkották. Az eladott új autók 58 százaléka benzines volt, ez négyszázalékos növekedés. A dízelek részaránya 38 százalékra esett vissza, ami ötszázalékos csökkenés.
Eközben erősen zsugorodott tavaly a brit autópiac, részben a dízel jövője körüli bizonytalanság és a Brexit okozta aggodalmak miatt. A Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) szakmai szövetség pénteken közölte, hogy előzetes adatok szerint tavaly 5,6 százalékkal 2,4 millióra csökkentek az eladások, és az idén további akár 7 százalékos visszaesés várható. Decemberben 13,9 százalékkal zuhant az újonnan forgalomba helyezett gépkocsik száma. A tavalyi csökkenés 2009 óta a legnagyobb, igaz, a megelőző két évben rekordmértékben nőtt az értékesítés.
A dízelek iránt 17,1 százalékkal esett a kereslet, mert a vásárlók attól félnek, hogy környezetvédelmi különadót vetnek ki ezekre a járművekre. A brit autóipar emellett attól tart, hogy akár 10 százalékig terjedő vámmal is sújthatják a brit gépkocsikat, ha londoni kormány nem jut megfelelő megállapodásra Brüsszellel. Az SMMT szükségesnek tartja, hogy március végéig jöjjön létre átmeneti egyezség, mert a beruházási döntések nem halogathatók tovább.