Halálos gumik miatt vizsgálódnak a Goodyear után

2018.01.30. 13:31

Legalább kilenc haláleset és számos sérülés okozója lehet a Goodyear G159-es mintázata. Az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) mellett már az autók biztonságát vizsgáló nonprofit szervezet (Center of Auto Safety) is vizsgálódik az ügyben. Szerintük összesen 40 ezer darab, 1996 és 2003 között gyártott abronccsal lehet probléma.

 

Az egyik tragikus balesetről a Jalopnik is ír . 2003 októberében Billy Wayne Woods és családja indult lakóautós nyaralásra Disney Worldbe. A férfi feleségével, fiával, menyével és két unokájával utazott, a hazaút viszont borzalmasan alakult. Az I-75-ös autópályán a 45 millió forint értékű Monaco Coach bal első gumijáról leszakadt a futófelület. Woods elvesztette uralmát az autó fölött, nekicsapódott egy töltésnek, kiütött egy jelzőtáblát, kifutott az autópálya-pihenőbe, és egy másik töltés állította meg. Woods felesége és menye gerincsérüléseket szenvedett, fiának a csípőcsontja tört el. Ő maga lebénult, hónapokkal később belehalt a szövődményekbe.

Ez az eset a hírek szerint csak egy a sok közül, amelyeket a Goodyear G159-es gumi használata okozott. A gumigyártó belső használatú adatai és szakértők véleménye szerint ezek az abroncsok nem alkalmasak lakóautókon való használatra. Ennek ellenére lakóautó-gyártóknak is rengeteget adtak el belőle, ők pedig gyári szerelésű szettként használták, ugyanolyan gyanútlanul, mint ahogyan az autósok.

A gumikat kimondottan olyan teherautókhoz tervezték, amelyek nem hajtanak gyorsabban 65 mérföldes óránkénti sebességnél, vagyis 105 km/h-nál. A lakóautókat viszont értelemszerűen sokan nagyobb távok megtételére használják, gyakran autóznak velük autópályán, ennél gyorsabban. Az Egyesült Államokban az autópályákon akár 85 mérföld per óra, vagyis 137 km/h is lehet a megengedett. Ilyenkor sokkal nagyobb terhelést kapnak, mint amit képesek elviselni.

Az NHTSA és a CAS most minden olyan dokumentumot szeretne megkapni a Goodyeartől, ami a G159-es mintázattal kapcsolatos, illetve amiket akár a perek ideje alatt is megőrzött magának a gumigyártó. A vizsgálatok eredményétől függően akár visszahívást is elrendelhetnek a még forgalomban lévő, igaz, legjobb esetben is 15 éves gumikra.