Ezzel megmenekülhetnek a dízelek
A Longhborough University megoldásából a kutatók szerint akár két-három éven belül szériagyártmány lehet. Az ACCT állítólag hatékonyabban szünteti meg a nitrogén-oxid-kibocsátást, mint bármilyen korábbi katalizátor. Ráadásul nem is tűnik drágának.
A megoldás lényege, hogy egy ammónában gazdag folyadékon vezetik át a kipufogógázt, amely a nitrogén-oxidot ártalmatlan nitrogénné és vízzé bontja. Az egészben az a legszebb, hogy ezt a folyadékot a ma már mindenütt elérhető AdBlue adalékból állítja elő a rendszer, azaz az elterjesztéséhez nem lenne szükség jelentős infrastrukturális fejlesztésekre sem.
Az ACCT rendszer a fejlesztők szerint már az első teszteken is bizonyította, hogy milyen nagy potenciál rejtőzik benne. Egy Škoda taxiban próbálták ki, ahol a mérések szerint a nitrogén-oxidok 98%-át semlegesítette a kipufogógázban, míg egy ugyanolyan, Euro 6-os motorral felszerelt autóban ugyanez az arány 60% körül volt. Mindezt ráadásul az előtt produkálta, hogy a rendszert a fejlesztők a konkrét motorhoz illesztették volna.
A különbség elsősorban abból adódik, hogy az ACCT hidegen is ugyanolyan jól működik, mint melegen, míg a jelenleg alkalmazott urea-katalizátorok csak azután tisztítják a kipufogógázt hatékonyan, hogy elértek egy adott üzemi hőfokot. Ez pedig már sűrű városi forgalomban sem feltétlenül biztosított.
A dízelmotor megmentése a nitorgén-oxid-kibocsátásuk drámai csökkentése révén egyébként nem csak az iparág, de mindenki jól felfogott érdekének tekinthető. Jelenleg ez a motortípus kínálja a legkedvezőbb fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékeket, és mivel a haszonjárművek piacán lényegében egyeduralkodó, tényleg működő alternatívája pedig még nincs, - az elektromos teherautók egyelőre nemigen jutottak túl a prototípus-fázison - néhány évtizeden át még biztosan kénytelenek leszünk együtt élni vele.
Egyelőre nem tudni, hogy ki lehet az egyetem partnere a megoldás gyártásba juttatásában, de állítólag már most sok érdeklődő akad: autógyárak, beszállítók, de még nagy flottaüzemeltetők is. Azt azonban csak remélni lehet, hogy a rendszer tényleg tudja, amit ígér, és néhány éven belül elkezd elterjedni.