Elkaszálják a szigorú benzinfogyasztási korlátozást?

2018.04.04. 06:09

Az Egyesült Államokban 1975 óta van érvényben fogyasztási korlátozás a személyautókra, amely jelenleg is évről évre szigorodik. Ám úgy néz ki, a környezetvédelmi ügynökség, az EPA új vezetője nem tartja tiszteletben a 2025-ig szóló aktuális megállapodást.

dizel-benzin

A vállalai átlagfogyasztási (CAFE) szabályok jelenleg négy kategóriában szabják meg, hogy az Egyesült Államokban egy-egy gyártó által újként eladott autók átlagosan mennyit fogyaszthatnak. Az idén ez az érték kisautók esetében 5,2, nagykocsiknál 6,9, kisebb terepjáróknál és pickupoknál 6,4, nagyobbaknál pedig 9,4 liter száz kilométerre, az EPA szabvány mérése alapján.

Az Obama-kormányzat alatt, 2011-ben létrejött megállapodás szerint 2025-ig a teljes iparági átlagot 54,5 mérföld/gallonra, azaz 4,3 liter/100 km-re kellene csökkenteni, amit sokan már a szabályozás elfogadásakor képtelenségnek tartottak. Az EPA új vezetője, Donald Trump embere, Scott Pruitt most azt mondja, újra kell gondolni a szabályokat, hogy azok jobban tükrözzék az autógyárak valódi lehetőségeit.

Döntés még nem született, de mindenki arra számít, hogy a kötelező fogyasztási átlagot Trump kormányzása alatt nem csökkentik már jelentősen az aktuális szinthez képest.

Pruitt egy másik egyértelmű törekvése, hogy megszüntesse a kaliforniai környezetvédelmi ügynökség, a CARB külön szabályalkotási hatáskörét, amely az ország egyes államaiban felülírja az illetékes szövetségi hatóság, az EPA általában kevésbé szigorú szabályozását.

A kaliforniai ügynökség különállása abból a tényből adódik, hogy előbb jött létre, mint az EPA. Pruitt most azt szeretné elérni, hogy ez a kettősség megszűnjön, már csak azért is, mert Kalifornián kívül 12 másik tagállam is a CARB szabályait követi.

„Az együttműködő szövetségi államforma nem azt jelenti, hogy egy állam diktál a többinek. Az üvegház-gázok kibocsátására vonatkozó nemzeti szabvány felállítása az EPA hatásköre, és ennek olyannak kell lennie, hogy az autógyárak továbbra is megfizethető járműveket készíthessenek.” - mondta az EPA vezetője. Ám az az érzésünk, az ügyben nem most hangzott el az utolsó szó, ehhez a kaliforniai ügynökség is hozzáteszi majd a magáét.