Itt az új Ford Focus
Ahogy a kémfotók alapján már korábban is sejthető volt, a negyedik Focus nem az a forradalmár, mint a dédapja volt: a New Edge bátran újszerű formái mára teljesen lekoptak róla, így nem több egy átlagos ötajtós kompaktnál. Pedig rengeteg benne az újdonság, csakhogy ezzel nemigen kérkedik.
Az első gyári fotókon látható autón is a mélykék fényezés a legérdekesebb. A harcsaszájú orr alapján sejthető, hogy Fordot látunk, de egyébként simán lehetne bármi más német, koreai, japán vagy kínai gyártmány, annyira a mai divat egyenformáiból rakták össze.
Pedig belül sok az újítás. Eleve egy vadiúj padlólemezt készítettek a Fordnál, a C2 jelűt, amelyre több hasonló méretű modell épül majd. Az is látszik, hogy az előző Focus legtöbb kritikát kapott tulajdonságát, a szűkös hátsó helykínálatot is igyekeztek kiigazítani: a tengelytáv 2,701 méter, azaz 5,3 centivel hosszabb, mint az elődé volt, miközben a hossznövekedés csupán 1,8 centi. Így az új Focus a maga 4,378 méterével még nem átlagon felül hosszú, de a hátsó lábteret sokkal bőségesebbre szabhatták. Az autó szélessége nem változott érdemben, maradt 1,82 méter, ám a tető alacsonyabban fut másfél centivel.
A méretbeli változások egyébként elég jól látszanak az autón, amely nyúlánkabb, karcsúbb jelenség lett, viszont a tömeg az autó növekedése ellenére csökkent. A gyáriak szerint úgy 88 kg-ot sikerült fogyasztani az autón a hasonló teljesítményű változatokat összehasonlítva. Ebből a karosszéria tömegcsökkenése kb. 33 kg, részint a több nagy szilárdságú acélnak, részint az orr-rész gyűrődőzónájában alkalmazott nagy mennyiségű alumíniumnak köszönhetően. A karosszéria emellett merevebb is lett vagy 20%-kal.
A motorválaszték is változott, most még kevesebb négyhengeres találunk benne, mint korábban. Itt az ezres, háromhengeres Ecoboost motor új változatát alkalmazza a Ford, nagyobb, 10,5:1-es sűrítési viszonnyal, más kialakítású hengerfejjel, turbófeltöltővel és magasabb befecskendezési nyomással. A motor 85, 100 és 125 lóerős változatban kerülhet a Focusba. Van egy nagyobb blokk is, amely a Fiesta RS új, másfél literes háromhengeresének közeli rokona. Ez a motor 150 és 180 lóerővel kerül az új Focusba.
Négyhengeres motort már csak azok kaphatnak a típusba, akik dízellel vásárolják. Az olcsóbb gázolajos változatokba 1,5 literes 95 vagy 120 lóerős Ecoblue motor kerül, míg a csúcsmodellt kétliteres, 150 lovas motor hajtja. Minden motor elérhető lesz hatfokozatú kézi váltóval, a legerősebb benzineshez, illetve a 120 és 150 lovas dízelmotorhoz azonban nyolcfokozatú automatát is választhatunk majd. Érdekes, hogy a Ford is lemondott a dupla kuplungos automatáról, a hagyományos, hidrodinamikus elven működő szerkezet valószínűleg sokkal finomabban működik.
A Fordnál is bevezetik, amit más gyártók már évek óta csinálnak ebben a kategóriában: eltérő rendszerű hátsó futóművet kapnak az olcsóbb és a drágább változatok. Az ezres benzines és az 1,5 literes dízelmotoros kivitelek csatolt lengőkaros, azaz egyszerű és olcsó futóművet kapnak – bár a gyáriak szerint ez is van olyan jó, mint a kifutó modell független hátsó felfüggesztése – míg az 1,5 literes benzines- és kétliteres dízelváltozatok kettős keresztlengőkaros hátsó futóműve kényelmesebb és precízebb futást eredményez.
Dedikált sportváltozat egyelőre nem készül az új Focusból, de kétféle feláras futómű-beállítást is kínálnak. Az egy centivel leültetett, feszesebbre hangolt ST-line és a három centivel megemelt Active változatok a kezdetektől elérhetők lesznek.
A hibrid változaton is dolgoznak a Fordnál: ebbe az ezres turbómotor mellé 48 voltos olcsó hibrid segédhajtás kerül majd. Ez a kombináció a gyáriak szerint nem kerül majd többe, mint a drágább dízelmotoros kivitelek, de csak jövőre érkezik.
Az új Focus forgalmazását júliusban kezdik, és bár egyelőre csak az ötajtóst mutatták be, később érkezik a kombi, illetve az igazi nemzetközi változat, a szedán is. Míg az előbbi két változat Európánban készül majd, úgy hallani, a négyajtóst Kínából szállítják majd a világ minden tájára.