Ennyit ront az autóink biztonságán a rozsda
A Villaagarnas Riksforbund nevű svéd nonprofit szervezet két autót vizsgált: az első generációs Mazda 6 2003 és 2008 közt gyártott változatát, illetve egy ötödik generációs VW Golfot a 2004 és 2008 közti időszakból. Mindkét autón látszottak már a korrózió nyomai, bár az eredmények azt mutatják, hogy ez a két különböző típus biztonságát különböző mértékben befolyásolja.
A Mazda egyértelműen gyengébben teljesített, bár ezt is tartják a kettő közül a rohadósabb típusnak. A teszteket az EuroNCAP korabeli vizsgálati módszerével értékelték, hogy összehasonlíthassák a régi eredményeket a mostaniakkal. A hatos eredetileg 26 pontot kapott – ez eredetileg egy gyenge négycsillagos eredményhez volt elég – ami 18 pontra romlott a korrózió miatt. A svédek azt mondják ez alapján, hogy a halálos baleset esélye egy ilyen autóban 20%-kal nőtt a rozsdás karosszériaelemek miatt.
A Golffal, úgy tűnik, kegyesebb volt az idő: ez az eredeti EuroNCAP teszteken 33 pontot szerzett, míg a Villaagarnas Riksforbund vizsgálatán 32 ponttal végzett, ami annyit tesz, hogy gyakorlatilag nem változott a karosszéria által nyújtott passzív biztonság.
A rozsdásodás persze minden autót másképp támad meg, függően a környezeti hatásoktól és attól, hogy hogyan bántak az autóval, de a svéd szervezetnek annyit azért sikerült igazolnia, hogy a korrodált fém rendesen meggyengítheti a karosszériát, ami egyes esetekben jelentős kockázatnövekedést jelenthet. És ez itthon talán még égetőbb probléma, mint tőlünk nyugatabbra, hiszen az országba újonnan bekerülő autók döntő többsége használt.