A New York-i Central Parkból is száműzik az autókat

2018.04.22. 11:39

Nyártól egy kicsit rosszabb lesz autósnak lenni a világ egyik legnépesebb városának központjában: New York polgármestere, Bill de Blasio jelentette pénteken a hírt, hogy júniustól kitiltják a Central Parkban kanyargó utakról az autókat. 

dfs

Ez a park nem az autóknak épült, sőt, még az autók előtt építették; embereknek készült –  mondta a polgármester a bejelentés alkalmával és ebben tagadhatatlanul igaza van. A világ egy legismertebb parkját, a Közép-Manhattan jó részét lefedő, 4 kilométer hosszú és 800 méter széles Central Parkot 1856-ban nyitotta meg a város, hogy a rohamtempóban népesülő és beépülő Manhattan központjában maradjon egy nagy egybefüggő terület a természetnek ligetekkel, tavakkal, sétányokkal. Útjait később aztán ellepték az autók, mint ahogy teszik ma is. Ez itt például a West Drive forgalma: 

A kitiltás júniustól lép életbe, de négy, a parkot kelet-nyugati irányban keresztező útra nem terjed ki. Ezeket eleve az úthálózat részeként tervezték, de a parkban mindenfele kanyargó kis utakat átadják a gyalogosoknak, bicikliseknek, futóknak. Ezek azok az utak (Drive-ok), amit most a jó helyismerettel bíró autósok (leginkább taxisok) használnak, mert sokszor nagyon jó alternatívái Manhattan amúgy sugárutakból és azokat keresztező utcákból álló úthálózatának. Értsd úgy: rengeteg piros lámpát lehet megspórolni velük. A park északi részének ilyen útjairól már 2015-ben száműzték az autókat, ezt a tiltást bővítik júniusban a teljes parkra. 

Bill de Blasio, New York polgármestere 2014 óta
Bill de Blasio, New York polgármestere 2014 óta

Bill de Blasio polgármester egyébiránt nagy reformere a New York-i közlekedésnek. Van egy Vision Zero nevű programja, ami 2014-ben lépett életbe és célja a közlekedési balesetek és a gyalogosgázolások drasztikus csökkentése. A program a sebességkorlátozás csökkentésével (30-ról 25 mérföld/óra), a taxisofőrök szigorúbb ellenőrzésével, sebességellenőrzésekkel és sok más eszközzel operál és a jelek szerint működik, legalábbis az elmúlt három év statisztikái szerint halálos balesetetek ügyében javult a város közlekedése. 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.