Az amerikai hadsereg kutatási ügynöksége ezúttal olyan pályázatot hirdetett, amely a katonai terepjárók képességein javítana. Érkezett néhány érdekes ötlet.
A pályázat úgy szólt, hogy olyan megoldásokat keresnek, amelyek a páncél növelése nélkül javíthatják a katonai járművek túlélési képességeit. Több olyan rendszer is fejlesztés alatt áll, amely az ablakok nélküli katonai jármű megvalósítását teszi lehetővé. A V-PANE nevű például kamerák és lézeres letapogatás segítségével felépíti a környezet háromdimenziós képét, így téve lehetővé az ablaktalan járműben ülő sofőrnek a kivételesen pontos manőverezést. De hasonló az ORCA is, amely a valóság kameraképébe vetíti a sofőr számára a digitális segédleteket, illetve önállóan is képes elvezetni a járművet.
Ám nem az ablakok kiküszöbölése az egyetlen megoldás, amely segíthet a túlélő képesség javításában, sőt, az igazán szellemes megoldásokat a futóműtervezők mutatták be. A Carnegie Mellon egyetem kutatói például olyan kereket készítettek, amely néhány másodperc alatt, menet közben alakítható háromszögletű mini-lánctalppá. Így egyszerre biztosítja a hagyományos kerékkel elérhető nagy sebességet, és a lánctalp kiváló terepjáró képességét. A szerkezet egyelőre elég nehéz, és mivel nem pneumatikus, a menetkényelemhez sem járul hozzá, ami látszik a tesztelésre használt jármű mozgásán, de ezzel együtt már most használhatónak látszik.
Legalább ilyen érdekes a Pratt & Miller cég dupla felfüggesztésű terepjárója. Az egyik hagyományos rugóstagokat tartalmaz, és 10-15 centis rugóutat biztosít, ám a másik, hidraulikus felfüggesztés a kerekek 180 centis elmozdítását is lehetővé teszi. Ez utóbbi elektronikus vezérlésével a nagy útegyenetlenségeket is ki lehet simítani még egész nagy sebességnél is, de a terepjáró akár ferde talajon is képes vízszintes karosszériával haladni.
A projektek közös vonása, hogy még messze nem tűnnek kiforrottnak, de az is, hogy olyan ötleteket tartalmaznak, amelyek tényleg segíthetnek használhatóbbá tenni a jövő katonai járműveit.