Itt a legújabb Dakarra szánt Kamaz
A Kamaz épp harminc éve, 1988 nyarán mutatta be az első terepralis teherautóját, amely némi átalakítás után az 1995-ös Dakaron debütált. Az orosz teherautógyár első győzelmét 1996-ban szerezte, mely után napjainkig újabb 14 győzelmet zsebelhettek be, többek között a tavalyi és az idei versenyt is megnyerte a gyári Kamaz-csapat.
A 2016-ban bemutatkozott csőrös fülke nem igazán vált be, abban az évben nem is nyerték meg a versenyt, ezért már a tavalyi versenyen is a jól bevált, ősöreg buldogfülkés változattal versenyeztek, amellyel újra megszerezték az elsőséget. Egyébként a csőrös kialakítást nem dobták végleg kukába, a Mercedes Zectros fülkével szerelt versenygéppel továbbra is kísérletezik a Kamaz.
A jelenleg épp zajló Silk Way (Selyemút) Ralira egy 840 lóerős Liebherr CNG-motort és egy 16 sebességes ZF sebességváltót építettek be az orosz mérnökök a Zectros-fülkés Kamazba, amely a gyáriak szerint 2020-ra már kiforrottá válhat. A mostani Selyemút Ralin tapasztalatszerzés és tesztelési célból részt vesz még a tavalyi Dakar-győztes, de már a négy új, 2019-es Dakarra szánt verseny-Kamaz is.
Az új versenyszabályoknak megfelelően a jövő évi Dakarra szánt teherautók új lámpatesteket és lökhárítókat kaptak. Szintén újdonság lesz jövőre, hogy 13 literesnél nagyobb motort nem lehet beépíteni a versenykamionokba, mivel azonban a korábbi Kamazoknak épp ekkora motorja volt, a mérnököknek nem kellett változtatni a hajtásrendszeren. A Kamaz továbbra is az 1000 lóerős Jamz motor és ZF sebességváltó kombót építi be versenygépeibe, amelyek 160-as tempóig repítik a 9,7 tonnás járművet.
A jövő évi Dakaron négy Kamaz versenyez majd, amelyeknek a vezérgépe a 301-es rajtszámú teherautó, ennek a pilótája a többszörös Dakar-győztes Eduard Nyikolajev lesz.