Az Isuzu és a Toyota közelebbi kapcsolata még 2006-ban kezdődött, az után, hogy a General Motors kiszállt az Isuzuból. A Toyota akkor vásárolt 5,89%-os részesedést a kisebb japán cégben, és abban állapodtak meg, hogy együtt fejlesztenek dízelmotorokat a jövőben. Erre azonban egyre kevésbé van szüksége a Toyotának, legalábbis ezzel magyarázzák a részvénycsomag eladását.
A valódi okok ennél persze komplikáltabbak lehetnek. Egyrészt a Toyota haszonjármű-üzletága nemrég kezdett együttműködni a Volkswagen teherautós márkáival, így azon a területen – ahol a dízelmotor egyelőre megkerülhetetlen – van partnerük. Más járműkategóriákban viszont fokozatosan elfordulnak a dízelmotorok használatától, helyette a hibrid és elektromos hajtások fejlesztésére koncentrálnak. Ebben viszont aligha lenne segítség a dízelmotor-specialista Isuzu. A két cég azzal az ígérettel válik el, hogy nyitottak az esetleges további együttműködésre, de ezt tekinthetjük puszta udvariaskodásnak: csak annyit jelent, hogy nem szakítják meg a kapcsolatot elvi alapon.
Attól nem kell tartani, hogy a Toyota partner nélkül maradna: a közelmúltban a Mazdával, a Suzukival és a Subaruval is szorosabb együttműködési viszont alakítottak, alakítanak ki, a Daihatsut pedig teljesen bekebelezték, azaz a japán autóipar nagy része továbbra is a Toyota holdudvarához tartozik.