A Nivával a Lada annak idején tulajdonképp akaratlanul kategóriát alapított: ez volt 1977-ben az első személyautó-belsejű terepjáró, amely a Range Roverrel szemben az ára alapján nem a prémium-kategóriához tartozott. A típus azóta is gyártásban van, igaz, a Niva nevet időközben elpasszolták a GM-Avtovaz vegyesvállalatnak, így a Lada 4x4 néven gyártja tovább. Az utódról régóta keringenek pletykák, de ez az első alkalom, hogy láthatjuk, milyen irányban fejlesztenek a gyári formatervezők.
Az új Vision 4x4 Steve Mattin vezetésével készült, mint a legtöbb korszerű Lada, így magán viseli a márkaarculatot felépítő szabvány elemeket: a kerekek feletti két jellegzetes, sokszögletű élet, és a C alakú krómcsíkokat a fényszórók alatt. Az arányai azonban egész szokatlanok: az ablaksáv alacsony, az oldalfal és a kerekek igen magasak –21 hüvelykes felnikre állították az autót. A részletek is szögletesebbek, masszívabb benyomást keltenek, mint a Lada többi modelljén. A Nivára viszont csak egyetlen apróság utal: a fényszórók felett elhelyezett szemöldök-szerű indexekben ismerhető fel a múltidézés szándéka.
Azt egyelőre nem ígérik a gyáriak sem, hogy az autót ebben a formájában gyártásba küldenék, de nem kérdés, hogy a nyolc új modell között, amelyet 2026-ig beígért az AvtoVAZ, kell lennie legalább egy szabadidő-autónak is, amely lehet a Niva szellemi utódja, a jelenleg kapható negyvenegy éves 4x4 bosszantó hibái nélkül.