Extreme E néven érkezik az elektromos rali

2018.09.04. 14:56

A villanyautók terjedésével párhuzamosan úgy tűnik egyre inkább megéri tisztán elektromos versenysorozatot indítani. Az ötödik évére készülő Formula E sikerein felbuzdúlva a széria alapítója, Alejandro Agag egy új, Extreme E nevű elektromos rali bajnokságon megszervezésén dolgozik.

Az ötlet tulajdonképpen teljesen érthető. Minden magára valamit is adó autógyár már piacra dobott, vagy bejelentett elektromos szabadidő autót. A hobbiterepjáró műfaj felépítéséből adódóan pályaautózásra ugyan nem a legalkalmasabb, viszont egy terep-sorozatban sok márkának megérné gyári csapatot indítani.

A tervek szerint a Formula E szabályaihoz hasonlóan a csapatok csak a motort és az akkumulátort fejleszthetnék szabadon, minden mást szabvány alkatrészekből kellene megoldaniuk. A márkák felismerhetősége marketing-szempontból meglehetősen fontos, így a közös vázra mindenki a saját szériaautójára emlékeztető műanyag borítást szerelhetne.

A bajnokság különlegességét az alapítók szerint az elektromos hajtáson felül az adná, hogy olyan helyeken is versenyezhetnének, ahol eddig a hagyományos sorozatok a motorzaj és a kipufogógázok miatt nem indulhattak. Bár egy rali azért mindenképp komoly környezeti terhelést jelent, hiszen egy elektromos autó is ugyanúgy széttapossa az útvonalat, a kísérő csapatokról nem is beszélve. Kiemelték még, hogy az elektromos hajtással versenyezhetnek olyan tengerszint feletti magasságokban is, ahol a ritkás levegő miatt belsőégésű motorokkal elképzelhetetlen a tempós haladás. A hivatalos bejelentést megelőzve belengettek egy helyszínt a Himalájában.

Azért még jó néhány részlet kidolgozásával adósok a szervezők. Vajon mekkora etapok leküzdésére lesznek képesek a versenygépek mielőtt lemerülnek? Miként fogják megoldani az elszigetelt helyszíneken az akkumulátorok töltését? Aztán a nagy távokból adódóan a közvetítés sem egyszerű, de mindenképpen költséges feladat. Talán ezért is utaltak stadionokban rendezett futamokra is, ahol könnyű megoldani az ilyen problémákat. A hivatalos bejelentésig még sok tisztázatlan kérdés marad, de az borítékolható, hogy lesznek lelkes gyári csapatok.