A mai autókban van egy csomó olyan részlet, amely megnehezítené valamiféle moduláris felépítményű jármű kialakítását. Ám a kormány és a belsőégésű motor eltűnése számos problémát tesz egy csapásra semmissé. Ezt használná ki a Mercedes Vision Urbanetic tanulmánya, amely sem sofőrrel, sem hagyományos motorral nem számol, viszont többféle felépítményt is képes lenne fogadni.
A közlekedő modul alig több, mint négy kerék, valamiféle alváz akkumulátorokkal és villanymotorokkal, és persze egy teljesen önálló önvezető rendszer. Erre jöhetnének aztán a különböző felépítmények. Egyelőre kétfélét terveztek az Urbanetic alaphoz: egy 12 személyes személyszállítót – ez egészen áramvonalas – illetve egy teherszállítót, amelye tíz szabvány EPAL raklapnyi árú fér.
A rendszer lényege, hogy a felépítmények cseréje percek alatt elvégezhető, és könnyen automatizálható, azaz ugyanaz az 5,14 méter hosszú jármű alkalmas humán közlekedési eszköznek és teherszállítónak is, szükség szerint. Ezzel elméletben csökkenthető a kihasználatlan járművek száma, ami a tervezők szerint elsősorban nagyvárosi környezetben csökkenthetné a zsúfoltságot és a zajterhelést.
A rendszer, amelyet Hannoverben mutat be először a Mercedes, természetesen még fejlesztés alatt áll: az alvázhoz újabb felépítményeket készítenek, így az Urbanetic hamarosan olyan rendszerré válhat, amely – feltételezve, hogy az önvezetést is képesek a megfelelő színvonalúra fejleszteni – amely számos járműtípus kiváltására lehet alkalmas. kielégítve akár egy egész város szállítási és közlekedési igényeit.