Mégsem dobják piacra a Volvót
Korábban komoly terveket szőttek arra nézve, hogy a Volvót nyílt részvénytársasággá alakítsák. Ezzel a kínai Geely többszörösen visszanyerte volna befektetését, a Volvo pedig önállósult volna. Ám úgy tűnik, Donald Trump Kínát és Európát is érintő kereskedelmi háborúja miatt határozatlan időre elhalasztják a komplikált manővert.
„Úgy érezzük, az időzítés nem optimális a cég tőzsdei bevezetéséhez.” - indokolta a döntést Hakan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója. A háttérben nyilvánvalóan az áll, hogy most jó eséllyel levesebbet kapna a cég a részvényekért, mint amikor a tőzsdei bevezetés terve felmerült. Az autóipari részvények árfolyamát követő Stoxx 600 Auto & Parts index például 15%-ot gyengült az idén, egyértelműen a kereskedelmi háború következtében, amelyet az Egyesült Államok kezdeményezett, és egyaránt érinti Kínát és az Európai Uniót.
A becslések szerint a Volvo értéke jelenleg, a nemrég teljesen felújított modellkínálattal és a korszerűnek számító műszaki megoldásokkal 18 és 30 milliárd dollár között lehet. Egész pontosan ugyan nehéz lenne megmondani a cég értékét, de nyilván annál többet lehetne kérni a részvényekért, minél stabilabbnak tűnik a világ autóiparának helyzete. A Geely az akkor veszteséges autógyártót 2010-ben 1,8 milliárd dollárért vásárolta meg a Fordtól, és bár azóta további milliárdokat fektetett a Volvo korszerűsítésébe, a részvényeladással valószínűleg még mindig bőven nyerne az üzleten a kínai gyártó, amely egyébként a személyautókat készítő Volvo Cars mellett a Lotust és a Protont is irányítja, a Volvo Trucksban és a Daimler AG-ben pedig a legnagyobb részvényes.