A Volkswagen eladhatja luxusmárkáit
A Volkswagen csoport hatalmas és összetett szervezet, amelynek azonban komoly terhet jelentett a dízelbotrány költségeinek finanszírozása. Ennek kapcsán már felmerült több márka vagy részleg eladásának lehetősége. Ezek közül eddig ugyan egy sem valósult meg, de most egy újabb változat bukkant fel, amelyet ha meg nem is erősítettek a gyáriak, azt elismerték, hogy valós lehetőség.
Az ötlet az, hogy a VW luxusmárkáit, amelyeket cégen belül egyébként is igyekeznek egyetlen részlegbe szervezni a vállalatcsoport racionalizálása kapcsán, tőzsdére vigyék. Ez olyan szempontból vonzó lépés, hogy jelentős összeget szabadítana fel, amelyet aztán a VW fejlesztésére fordíthatnának. A Porsche, a Lamborghini, a Bentley és a Bugatti ugyanis potenciálisan a cégcsoport legjövedelmezőbb része: olyan haszonkulccsal értékesítik a típusaikat, mint egy másik márka sem. Ennek megfelelően magas a piaci értékük is: piaci elemzők szerint a szuperluxus-márkák együtt kb. 120 milliárd eurót érhetnek, miközben a teljes VW csoport aktuális értéke a részvények árfolyama alapján 67 milliárd euró körül van. Magyarul ha a luxusmárkák részvényeinek csak a felét piacra dobnák, már azzal majdnem megduplázhatnák a vagyonukat a VW tulajdonosai.
A VW-nél még mindig lassan haladnak a reformok irányába, de úgy tűnik, több részleg értékesítése is napirenden volt vagy van. Az Audihoz tartozó Ducati eladását korábban állítólag elutasították a tulajdonosok, a haszonjármű-részleg, amely nemrég a Traton nevet kapta, azonban állítólag jó úton halad a tőzsdei bevezetés felé. Az irányítást persze egyetlen részleg felett sem szeretné elveszteni a VW tulajdonosi köre, de azzal is hatalmas tőkemennyiséghez juthatnak, ha csak kisebbségi részesedést értékesítenek, és valószínű, hogy ez is most a cél: annyi tőkét bevonni, amivel az elektromos modellek fejlesztésére, a dízelbotrányra és a cég átszervezésére költött euró-tízmilliárdok nagy része fedezhető.