Életeket menthet és milliárdokat spórolhat ez a találmány
Évtizedek óta vergődik az autóipar azzal az egy szem problémával, hogy hogyan lehet biztonságos felhasználói felületet kialakítani az autós fedélzeti számítógépek számára. A sofőrnek ugyanis az utat kell néznie, így a hagyományos, folyamatos szem-kéz koordinációt igénylő megoldások nem jók. És lehet, hogy most megszületett a megoldás.
Sokan próbálkoztak már sokmindennel. Jelenleg még egyformán versenyben vannak az érintőkijelzők és az elsősorban luxusautókra jellemző tekerőkapcsolós rendszerek, de a Canatu és a Continental találmánya, a háromdimenziós érintőkijelző ezt a versenyt is eldöntheti.
A probléma eddig az volt, hogy a sofőr egy érintőképernyőt nem kezelhet anélkül, hogy rá ne nézne, hiszen máshogy nem állapíthatja meg, hogy a megérintésével épp mire ad parancsot az autónak. Az ismeretlen finn cég, a Canatu arra talált megoldást, hogy hogyan lehet érintésérzékennyé tenni egy térbeli felületet. Ez pedig lehetőséget ad olyan kijelzők kialakítására, amelyről a sofőr akkor is tudja, hogy hol érintette meg, ha nem néz rá. Tovább javítható a megoldás hatékonysága a felület rezgetésével: így némi gyakorlattal pontosan nyomon követhető odapillantás nélkül is, hogy az érintőképernyőn épp mit csinálunk. Például a kijelzőn kialakított él mentén húzva az ujjunkat változtathatjuk a hifi-rendszer hangerejét, vagy a szellőztetés intenzitását.
Természetesen nem ez a megoldás egyetlen előnye. A Continental egyértelműen úgy gondolja, hogy minden eddigi gomb és kapcsoló helyett használható lenne a térbeli érintésérzékeny felület, és az az érzésünk, bőven lesz olyan gyártó, amely él ezzel a lehetőséggel, hiszen ha nem kijelző elé teszik az érintésérzékeny felületet, az mozgó alkatrészek nélküli, szuperolcsó gombok kialakítását teszi lehetővé.
Az egyelőre nem egészen világos, hogy az új megoldás mennyire alkalmas a mindennapi használat okozta terhelés elviselésére, de csak ezen, és az árán múlik, hogy milyen gyorsan terjedhet el.